Cestující, kteří využívají MHD, se v těchto dnech vozí hybridním autobusem zapůjčeným od výrobce. Jeho dieselový motor je propojený s elektromotorem, a tak autobus šetří jak životní prostředí, tak, při zvyšujících se cenách za naftu, také kasu  Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova. Ten ho bude až do konce června testovat na patnácti linkách MHD. Když se osvědčí, pak ho také koupí.

„Střídáme ho tam, kde obvykle nasazujeme krátké autobusy," upřesnil šéf divize MHD Martin Lédl. Zatím se s ním projeli například pasažéři linky 1, 3, 4, 6, 9, a 12.

Hlavní úsporu autobus s kapacitou 111 míst (37 pro sedící) přináší při rozjezdech, které jsou na trasách sídlišti časté. Mozkem celého pohonu je totiž software, který sám vyhodnocuje, kdy bude vozidlem využíván určitý zdroj. Při rychlosti do dvaceti kilometrů v hodině využívá výhradně elektrickou energii,  teprve po jejím překročení přechází na naftu.

ROZHOVOR S GENERÁLNÍM ŘEDITELEM DOPRAVNÍHO PODNIKU JIŘÍM MELNIČUKEM

„Vyčerpali jsme v MHD všechny smysluplné možnosti, které se týkaly redukce přepravní sítě"

Generální ředitel DPCHJ Jiří Melničuk.Proč jste se rozhodli vyzkoušet nový hybridní autobus? Uvažujete, že doplníte vozový park o tento o typ vozů?
Jde o to, že jsme v MHD vyčerpali všechny smysluplné možnosti, které se týkaly redukce přepravní sítě. Cena nafty ale roste a vyhlídky jsou takové, že její pokles nebude trvalý ani výrazný. Nechceme dále ubírat na rozsahu dopravní obslužnosti, protože cestujících je stále méně, a jinam už moc nemůžeme. Chceme se tedy vydat cestou alternativních paliv a nízkokapacitních autobusů. Takže ano, pokud bychom byli s hybridem spokojení, výhledově bychom podobný typ vozu mohli mít.

Jaké jsou vaše dílčí poznatky, jste s hybridním autobusem spokojení?
Zatím máme za sebou šest testovacích dnů. Teprve ověřujeme, zda se to, co uvádí výrobce, zakládá na pravdě. Už teď víme, že pětatřiceti procentní úsporu nepřinese, ale kdyby se přiblížila alespoň ke třiceti procentům, byli bychom velmi spokojení. Velmi důležitá je také pořizovací hodnota tohoto typu vozů ve srovnání s klasickými naftovými autobusy. Autobus máme zapůjčený do konce června, teprve pak učiníme závěry.

Na jakých trasách ho testujete?
Hybridní autobus testujeme v modelových situacích na různých tratích. Největší úsporu přináší na nejkratší vzdálenosti.

Budete zkoušet i jiné typy vozidel?
Ano, v nejbližší době budeme testovat také elektrobus. O využití zemního plynu jsme se již rozhodli a nyní činíme všechny potřebné kroky k zahájení tohoto druhu dopravy. Spouštíme tak novou strategii firmy nestavět vše jen na klasických naftových autobusech a trolejbusech. Naším hlavním motivem je pochopitelně ekonomika. Druhým aspektem, ke kterému se snažíme přihlížet, je ekologie a dopad našich služeb na místní obyvatele.