V dnešní době lákají vlakoví dopravci především na rychlý internet a usměvavé stewardky. Během léta ale potkáte vlak, kde by vám ještě před několika desítkami let nabídli koňak z broušeného křišťálu a doutník nejméně ze stříbrného humidoru. Trasu bývalých Československých drah od Košic po Chomutov si zopakuje speciální Prezidentský vlak. Souprava složená z historických vagónů nabídne podívanou do luxusních míst, kde se psala historie našeho státu.

Vlak vypravuje Národní technické muzeum, České dráhy a Železnice Slovenské republiky, které sestavily pět salonních vozů, které mají dohromady v držení. Jejich výroba se datuje mezi léty 1930 až 1968. „Salonní vozy zařazené ve vlaku, sloužily československým prezidentům v několika etapách a jsou s nimi spojeny významné události,“ říká generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Návštěvníci se tak mohou přenést do květnových dnů roku 1945, kdy se po více než šesti letech vracel z britského exilu do Československa prezident Edvard Beneš ve voze Aza 1-0080. „Vozem Salon 001 zase cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda,“ doplňuje Ksandr.

Dopravcem Prezidentského vlaku jsou České dráhy, které letos samy oslavují 100 let od svého vzniku. „Postaráme se o samotnou jízdu vlaku po republice a zároveň rozšíříme soupravu o Masarykův salonní vůz,“ uvedl člen představenstva společnosti Michal Štěpán.

Tohle nabízí chomutovský železniční depozitář: 

Fotogalerie: Železniční depozitář Národního technického muzea v Chomutově

Tmavě modrý vagon se státním znakem, který si svoji premiéru na kolejích odbyl v roce 1930, ukrývá třeba salonek obložený vzácnými intarziemi a křišťálovým lustrem. A protože ho jeho architekt Albert Jonáš navrhl opravdu velkoryse, ve 24 metrů dlouhém voze nahlédnete i do ložnice a koupelny s plným vybavením, kde prezident Masaryk odpočíval. Nebudou chybět ani kupé pro hradního tajemníka a kuchaře.

Samotné vagony ale nebyly jen němými svědky významných politických událostí. Často samy zažily pohnutou historii. Vlak potáhne parní lokomotiva přezdívaná Rosnička. Ta málem zmizela v pomyslném propadlišti dějin, když se stroj z padesátých let na přelomu milénia porouchal a vyhlídky na drahou opravu byly malé.

Skoro čtyřmilionovou opravu zaplatili i drobní dárci z řad nejen železničních nadšenců, kteří přispěli skrze Nadaci Okřídlené kolo. Ta se snaží získávat finance na opravy a údržbu historických vozidel. „V soupravě Prezidentského vlaku pojede i další vagon, který se podařilo zrestaurovat také díky dárcům, a to vůz Ferdinand. Ten původně patřil následníkovi rakouského trůnu Ferdinandu d'Este,“ říká ředitel nadace Zdeněk Vysloužil.

Kromě vybavení vagonů stojí za zhlédnutí i doprovodné výstavy a promítání snímků v expozičním vagonu, které celou podívanou doplní. Samotní návštěvníci se vlakem ale nesvezou. Unikátní soupravu si prohlédnou během jejích zastávek v železničních depozitářích a na nádražích.

Do chomutovského železničního depozitáře zavítá 21. srpna a zdrží se tam až do 26. srpna.

Prezidentský vlak. Z čeho se skládá?Parní lokomotiva řady 464.202 „Rosnička“, rok výroby 1956
Aza 1-0080, vagon Masaryk, rok výroby 1930
Aza 1-0086, Ferdinand, rok výroby 1909
Ca 4-5086, Pancéřák, rok výroby 1931
Salon 001, Svoboda, rok výroby 1968
Motorová lokomotiva řady T 478, rok výroby 1967