Digitální revoluce ve školní výuce. Žádné těžké tahání učebnic, žádné listování v deset let starých, ohmataných knihách. 2. základní škola na Zahradní je jednou ze dvou škol v regionu, která vsadila na tablety. Tou druhou je kadaňské gymnázium.

„Přihlásili jsme se do projektu Flexibook 1:1, který podporuje nové formy vzdělávání," říká ředitelka základní školy Libuše Slavíková a jedním dechem pokračuje, „celý projekt je v podstatě postaven na tom, že žáci budou namísto klasických učebnic používat tablety."

Jediní v Chomutově

Základní škola na Zahradní měla jako jediná z chomutovských škol to štěstí, že byla do projektu vybrána. „Samozřejmě jsme za to moc rádi. V naší škole se nám osvědčilo používání interaktivních tabulí, proto jsme s přihlášením do této akce ani moc neváhali," usmívá se ředitelka.

Vyhráli šesťáci

Na digitální výuku najela škola v listopadu. „Dostali jsme dvacet tabletů. Dalších šest jsme si museli obstarat sami. Součástí projektu je také dodání elektronických učebnic konkrétních předmětů," vysvětluje Slavíková.

Těmi šťastnými, kteří nemusí své aktovky plnit učebnicemi, se stali šesťáci. Ti tak nyní mají svoji matematiku, češtinu, přírodopis a zeměpis v jedné malé krabičce. „Výběr třídy, kam tablety dáme, byl skoro tím nejtěžším. Bylo naprosto jasné, že by chtěli úplně všichni," směje se direktorka. Důvodů, proč nakonec vyhrála právě tato třída, bylo podle ní několik. „V minulosti měli možnost si něco podobného na krátkou dobu vyzkoušet. Rozhodoval také fakt, který učitel kde učí a jak je ochotný tuto novinku přijmout. Tady se nám sešlo tak nějak všechno pěkně dohromady. Ale měl byste vidět, jak kouzelné obličeje na mě dodnes dokáží udělat třeba osmáci."

O tom, že škola bere elektronickou formu výuky opravdu vážně svědčí i další fakt. „Sehnali jsme od sponzorů dalších třináct tabletů, které máme v rámci výuky na prvním stupni. A kupodivu je využívají nejvíce prvňáčci," chlubí se Slavíková.

Jednou z učitelek, která se o používání tabletů hodně zasazovala, je Monika Charvátová. Nyní je také jednou z těch, kdo tablet ve své výuce používá. „V minulosti jsem měla možnost zúčastnit se jedné promo akce a bylo rozhodnuto. Hned mě to nadchlo."

Výuka je pestřejší a akčnější

Podle jejích slov splnily tablety veškerá očekávání. „Na dětech je vidět, že je to baví. Je to něco jiného, nového, výuka je daleko pestřejší a akčnější. Možnost interaktivity je tím, co dělá výuku zábavnější. Žáci nejsou odkázáni jen na prostý text s obrázky, ale mají k dispozici spoustu multimediálních prvků, zvukové stopy a 3D modely."

Není pochyb, že žáci tablety vítají. Ono to totiž není jen o výuce. Muzika, film, hry a spousta dalších užitečných i zbytečných aplikací. „V podstatě je to tak, že děti mají tablety plně v osobním užívání. Mohou si s nimi dělat co chtějí, mohou tam mít nainstalované cokoliv," pokyvuje hlavou Charvátová. To se všem může zdát bezesporu velmi lákavé, její další slova ale věc trochu upřesňují. „Při výuce je samozřejmě hry a podobné zakázáno používat."

Někdy si tajně zahrají i o hodině

V tuto chvíli děti souhlasně přikyvují. Ale ruku na srdce. Zakázané ovoce chutná nejvíce. Když padla otázka, kdo si při výuce tak trochu někdy zahrál, usmívali se žáci jako neviňátka a jen ti nejodvážnější zvedli ruku.

Nemusíme dávat učebnice do obalů

A jak šesťáci sami přivítali možnost tabletové výuky? Shodují se do jednoho. Je to fajn, je to prima. Důvody, které sami uvádějí, jsou velmi rozmanité. Petr je rád, že nemusí balit učebnice do obalů, oproti tomu se mu nelíbí, že je to větší starost, než o učebnici. Eliška je spokojená, že nemá těžkou tašku. Michaele se zdá, že až teď se teprve naplnilo heslo ´škola hrou´. Aleš na sobě pozoruje zlepšení znalostí z informatiky a David vidí malé mínus. „Špatně se mi z něj učí. Láká mě to spíše hrát hry." Všichni ale jedním dechem říkají, že kdyby měli o tablety přijít, tak by to bylo strašné.