Čtyřproudá silnice I/13 z Chomutova do Teplic svádí řidiče k rychlé jízdě. Už několik let patří mezi dopravní tahy, kde by mělo být možné v určitých úsecích jezdit až 110 km/h. Jenže zvýšení rychlosti se ani po třech letech nekoná. A zřejmě tomu v nejbližších letech ani nebude. Proti je především policie.

Ta se k úvahám o zrychlení staví zamítavě. Z jejího stanoviska vyplývá, že silnice má hodně zastávek se zálivy a nemalý počet nájezdů či výjezdů v relativně krátkých úsecích. Ani rozložení na úseky, kde by se mohla povolit vyšší, stodesetikilometrová rychlost, není vzhledem k členitosti vozovky vhodná.

Už po výjezdu několikasetmetrového stoupání z Teplic se pak ve směru na Bílinu silnice stáčí doprava a zároveň s tím i klesá. Na konci oblouku je pak zastávkový záliv a právě u něj se v minulosti stalo několik dopravních nehod. Každé zvýšení rychlosti je tu velkým rizikem.

„Je pravda, že to právě v tomto úseku svádí k vyšší rychlosti. Když je sucho, tak se to dá. Jezdím tam i přes stovku,“ zmiňuje řidič Pavel. Zároveň ale přiznává, že pokud je mokro, tak se raději drží pevně volantu a nepřesáhne povolenou devadesátku.

Řidiče hlídají

V případě silnice mezi Teplicemi a Bílinou jde mezi řidiči o vyhlášený úsek, kde se měří rychlost. „Ano, namátkové kontroly tam probíhají, a to jak na stanovištích, tak prostřednictvím vozidla s radarem,“ potvrzuje mluvčí teplické policie Daniel Vítek.

V minulém roce silničáři opravili svodidla a položili nový povrch v úseku od Tuchlova do Teplic. Někteří motoristé se domnívali, že se tak stalo právě kvůli uvažovanému zvýšení rychlosti. Nové značky, které by umožňovaly přišlápnout plynový pedál, se ale neobjevily.

Celá uvažovaná trasa stále neodpovídá tomu, aby se zde dala zvýšit rychlost. Ostatně to zcela jasně v minulém roce konstatoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. „Tato silnice, byť v úsecích směrově rozdělených, nemá bohužel parametry dálnice s povolenou rychlostí 110 km/h. A proto nejde zvýšit rychlost pouhým administrativním krokem nebo změnou dopravního značení,“ prohlásil.

Testovací jízda Deníku mezi Teplicemi a Bílinou trvala při 90kilometrové rychlosti zhruba 8 minut. Nutno ale podotknout, že řidiči tu devadesátkou rozhodně nejezdí. Jen v úseku mezi Teplicemi a Tuchlovem, který je zhruba v polovině trasy, předjelo redakční auto 12 řidičů.

Zdá se, že šoféry nepoučila ani loňská tragická nehoda, která se stala na uvedené silnici u Obrnic. V zatáčce zde havarovaly ve vysoké rychlosti dvě mladé dívky, když se natáčely na mobil, a v přímém přenosu jejich nehodu viděly stovky lidí. Nahrávka pak obletěla celý svět.

Silnice I/13 v úsecích Teplice - Bílina - Most - Chomutov byl už před lety zařazena na seznamu silnic, které se mohou stát rychlostními. „Bohužel mnoho řidičů je přesvědčeno, že v této vyšší kategorii silnice už je a jezdí podstatně rychleji, než je povolených 90 km/h,“ říká Jan Pechout z BESIPu.

Úsek mezi Teplicemi a Bílinou patří do kategorie silnic I. tříd. Na těch se v teplickém okrese vloni stalo celkem 297 dopravních nehod. Celkem se loni na Teplicku stalo téměř 1400 nehod. Zemřelo při nich 8 lidí. Při nehodách vznikla škoda 53 milionů korun. 121 havárií bylo se zvěří.