Vychovatelé v dětských domovech a dalších ústavech dělají, co mohou. V čase sílící epidemie je to ale na hranici možného, ozývá se z jejich řad. Chomutovskému Klokánku například chybí „tety“ a peníze na testy pro nově příchozí děti, aby s nimi nepřišla i nákaza. Dětské domovy postrádají techniku, rychlejší internet a náplň, aby se děti neukousaly nudou.

„Zaplaťpánbu, že jsou děti zdravé, některé tety ale máme v karanténě, protože se v rodině vyskytla nákaza,“ uvedla vedoucí Klokánku Karin Sobotková. Situace je řešitelná jen tak, že se služební týden zaměstnankyním prodlouží na deset dní anebo se skupinky dětí na bytech rozšíří ze čtyř na šest. „Jenže si představte, že se 24 hodin staráte o tolik dětí, vaříte jim, hrajete si s nimi a s některými se učíte, zatímco ostatní poskakují,“ podotkla.

Hlavní snahou Klokánku je, aby mu neonemocněly zaměstnankyně, což ale není tak docela v jeho rukách. „Trneme, aby se nám nenakazily tety. Máme totiž povinnost přijímat děti permanentně, přitom nám ale chybí finance, abychom je mohli nechat testovat na covid,“ vysvětlila vedoucí. Fond ohrožených dětí, pod který zařízení patří, není ze strany státu financován stoprocentně. Jde o dlouhodobý problém. Věkový průměr „tet“ je ovšem 54,5 roku, což znamená, že už mají nemoci odpovídající věku a nákaza by pro ně mohla mít nepříjemné důsledky.

Nedostatek financí se projevuje i v nedostatečném vybavení technikou. Klokánek pečuje o 12 dětí od 1 roku do 15 let, kdy jsou čtyři školou povinní. Ti mají ale k využití jen dva tablety.

S nedostatkem počítačů při povinné dálkové výuce bojují také dětské domovy. „S distanční výukou je to špatné, protože nemáme techniku ani natolik vzdělané vychovatele, aby dětem dokázali pomoct s pokročilejší úrovní cizích jazyků a s matematikou a fyzikou druhého stupně,“ nastínil ředitel dětského domova v Mašťově Zdeněk Šimek.

Pokud jde o techniku, zařízení má osm počítačů a jeden tablet na zhruba dvacet školáků z celkového počtu 32 dětí. „To samozřejmě nestačí. Potřebovali bychom další a k tomu i lepší internetové připojení, protože jinak je přehlcená síť. Je to fičák, když se všichni připojí a začne to padat,“ doplnil. V karanténě má domov čtyři děti a jednoho vychovatele.

Chomutovskému domovu se zatím zdravotně daří, a to včetně personálu. „Zvládáme to, nejsme nemocní. Problém je hlavně s distanční výukou, protože pro děti nemáme dost počítačů. Máme osm skupin a na každou z nich je ve vychovatelně jeden počítač. Musíme tedy rozhodovat, které z dětí distanční výuku bude mít,“ nastínila zástupkyně ředitelky Petra Petreková s tím, že je pro zařízení schůdnější, když školáci dostanou zadání z učebnic.

V domově jsou ale vidět i pozitivní výsledky učení na dálku. „Díky tomu, že v našich řadách pracují speciální pedagogové, se skoro všechny děti během jara ve škole zlepšily, protože dostávaly individuální výuku,“ vyzdvihla. Je to ale vykoupeno maximálním úsilím vychovatelů. „Máme výborný personál. Všichni už jsou ale unavení, mají dost,“ podotkla Petreková.

Problémem je jak v Klokánku, tak i v dětských domovech, že kvůli omezením není možné nikam chodit a děti se ve velkém nudí.