Mostecká ulice je děravá jak řešeto a zřejmě ještě několik měsíců bude. Technické služby ji mohou opravit až na jaře, protože dřív to vzhledem k podkladu z dlažby nemá smysl.
A protože vyhýbat se jí nemá tak dlouho smysl, připravili jsme pro vás návod, jak ji projet s minimálním poškozením vozu. Jezdíme tudy také a strávili jsme několik desítek minut pozorováním aut, které tudy projížděli. V zásadě se rozdělují do dvou kategorií: slalomáři (přibrzdí třeba i na deset kilometrů v hodině a kličkují mezi dírami) a sjezdaře (příliš nebrzdí a dírám se nevyhýbají, jen volí trasu, kde je jich nejméně.)
Univerzální rada zní: vezměte to v protisměru. Tak to dělá každý, kdo může. Ale také to může nebezpečné, a k tomu navádět nechceme. Takže nabízíme tyto dvě varianty:
Obě varianty budeme popisovat při jízdě ve směru od křižovatky pod gymnáziem směrem do centra města.
Modrá varianta: Sjezd
Tak za prvé: Jste–li pobožní, pomodlete se. Budete to potřebovat.
V první části silnice hned za křižovatkou je důležité nasměrovat auto tak, aby mezi koly zůstala největší díra (viz obrázek vlevo). Není to sice složité, protože je uprostřed silnice, ale bojácnější řidiče může vylekat soustava mělkých děr na levoboku, na kterou pak nutně najede. Rada: Když už jste se rozhodli pro sjezd, vydržte, díry vlevo jsou mělké a pokud aspoň trochu přibrzdíte, nebude to tak hrozné.
Druhá část je poměrně jednoduchá. Nejvýhodnější je sice přejít do slalomové části a objet díry přes záliv pro autobusy, ale dá se projet i bez kroucení volantem. Trochu to drcne, s tím počítejte. Ale nic, co by otrlý sjezdař nevydržel…
Třetí část je pro sjezdaře opravdu náročná. Neexistuje optimální trasa, kterou byste se vyhnuli všem dírám. Jestli nechcete dělat obloučky, zatněte zuby a alespoň přibrzděte.
Projeli jste? Znovu se pomodlete. Ať už jste věřící nebo ne, pokud jste to přežili, Bůh asi existuje.
Červená varianta: Slalom
Tohle je opravdu pro fajnšmekry. Mostecká se zřejmě nedá projet bez jediného najetí na díru, ale škody se minimalizovat dají. Tuhle trasu volí hlavně majitelé nových drahých aut a senioři pyšní na své plechové miláčky.
Především: pojedete hodně pomalu. Hned za křižovatkou se váš úkol soustředí opět na velkou díru uprostřed. Přibrzděte, najeďte co nejvíc doprava, pravými koly skoro až k obrubníku. Pak zatočte mírně doleva, takže se velká díra dostane mezi kola a zároveň se vyhnete menším dírám vpravo. Těsně za dírou zatočte zase mírně doprava, čeká vás mírný oblouček.
Druhá část je pro slalomáře primitivní. Dírám nalevo se vyhnete tak, že to prostě švihnete přes záliv pro autobusy napravo. Tedy, pokud tam zrovna autobus nestojí…
A přichází velké finále. Jestli jste si v předchozím obloučku dovolili přišlápnout plyn, musíte zase na brzdy. Vezměte to hodně napravo, dovolí vám to i odbočka na parkoviště. Vyhnete se tak úplně velkým dírám uprostřed silnice, ale musíte ještě dostat mezi kola druhou nebezpečnou část, krátery vpravo. Pojedete opět těsně u pravého obrubníku, volant už ale stáčejte mírně doleva. Tady se nedá vyhnout všem dírám, ale takhle jich projedete minimum.
Pak už vás čeká cílová rovinka, ať už vede kamkoli.