Už teď je totiž jasné, že v příštích letech evropské dotace skončí a stát potřebné miliardy korun nebude mít. Oznámil to ministr dopravy Dan Ťok s tím, že konkrétně tyto dvě zmíněné dálnice by se mohly dostavět formou tzv. PPP projektů.

„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské dotace na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravit na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přicházejí například dálnice D7 Praha – Chomutov, případně i D6 Praha – Karlovy Vary,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

V ČR se dosud žádný PPP dálniční projekt nerealizoval. Nejblíž k tomu má dostavba dálnice D4 z Prahy na jih Čech mezi Příbramí a Pískem. Ministerstvo dopravy nedávno uzavřelo smlouvu se sdružením, které státu pomůže s výběrem koncesionáře. Cílem je, aby chybějících 32 kilometrů dálnice D4, dostavěla soukromá společnost. Ta pak bude mít na starost i provoz a dlouhodobou údržbu nové dálnice. Stát peníze soukromému investorovi pak bude splácet.

V ČR se zatím do této fáze příprav žádný dálniční PPP projekt nedostal. Například v sousedním Slovensku se touto formou postavily řady úseků dálnic.

Výstavba dálnic D6 Praha – Karlovy Vary a D7 Praha – Chomutov má obdobný charakter. Stát je staví už desítky let, občas se zprovozní nějaký úsek, termín celkového dokončení se ale neustále odsouvá. A stále není v dohledu. Přitom první úseky dálnice D6 silničáři zprovoznili v osmdesátých letech 20. století, u D7 to bylo dokonce už v roce 1962.

Dálnice D6 je hotová u Prahy a mezi Karlovými Vary a Chebem. V provozu je také čtyřkilometrový úsek mezi Lubencem a Bošovem na jihu Ústeckého kraje. Zbývá dostavět 11 úseků, z čehož tři v celkové délce 15 kilometrů se mají začít stavět v příštím roce. A potom bude třeba dostavět ještě osm úseků v celkové délce přes šedesát kilometrů.

Stejně je na tom dálnice D7. Ta je také hotová na obou koncích – u Prahy a Chomutova, dokončený je také dvoukilometrový úsek uprostřed. A to obchvat Sulce na Lounsku. V létě příštího roku chtějí silničáři zprovoznit čtyři kilometry dálnice mezi Postoloprty a Bitozevsí na Žatecku. Chybět pak bude dostavět pět úseků v celkové délce 35 kilometrů.