Stavba dálnice D7 Praha – Chomutov u Panenského Týnce na Lounsku nabrala zpoždění. Hlavně kvůli pandemii covidu 19 se původní termín zprovoznění, letošní říjen, nepodaří dodržet. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale věří, že se skluz alespoň částečně dožene a tři a půl kilometru dlouhý úsek dálnice začne řidičům sloužit v závěru letošního roku.

„V případě, že se nevyskytnou další nepříznivé fyzické a klimatické podmínky, tak ŘSD předpokládá zprovoznění stavby dálnice u Panenského Týnce ke konci letošního roku ve čtyřech pruzích. Ke zdržení stavby došlo z několika důvodů, které ŘSD nemohlo nikterak ovlivnit, Jedná se zejména o pandemii,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký. „Aktuálně tedy počítáme s tím, že toto zdržení se do konce roku podaří eliminovat,“ dodal.

O problémech v souvislosti s covidem hovořil už loni v listopadu Oldřich Řáha, majitel společnosti Vodohospodářské stavby, která se na stavbě dálnice u Panenského Týnce podílí. „Kvůli covidu se potýkáme s nedostatkem pracovníků, máme neobsazené některé stroje na stavbách, chybí ale i lidé v administrativě,“ popsal.

V současné době se u Panenského Týnce pracuje na nových dvou pruzích dálnice ve směru na Prahu. Jakmile budou hotové, převede se na ně doprava a současná silnice I/7 se přestaví na zbylé dva pruhy pro směr na Louny.

V současné době se D7 staví i přímo u Loun. Také silnice I/7 vedoucí kolem města se rozšiřuje do podoby čtyřproudové dálnice. Původně se zvažovalo, že se na vysoké násypy využije vytěžený materiál z navazujícího úseku u Chlumčan, došlo ale ke změně. Pro silničáře naštěstí, jelikož zahájení výstavby dálnice u zmíněné obce nabírá zpoždění. „Vytěžený materiál na stavbě D7 u Chlumčan se částečně využije na hrubé terénní úpravy potřebné pro odpočívku u Smolnice,“ sdělil mluvčí ŘSD. Ta v obou směrech vyroste na zmíněném úseku dálnice u Chlumčan. Vzhledem ke geologickým podmínkám v místě stavby dálnice u Loun a nutnosti eliminace nerovnoměrného sedání na rozhraní stávajícího a nového násypu, bude použit lehčí materiál. Ten ze stavby dálnice u Chlumčan není pro násypy u Loun vhodný.

Při stavbě čtyřpruhu u Chlumčan se počítá s hlubokým zářezem do krajiny. Zahájení stavby úseku ale nabírá zpoždění. Nejvýhodnější nabídku ve výběrovém řízení na zhotovitele podala společnost Metrostav Infrastructure. Mateřské firmě Metrostav ale loňský soudní verdikt v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Firma výstavbu silnic a dálnic převedla do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, ta ale podle konkurence nemá pro účast v tendrech ŘSD potřebné reference. Vyřešení této situace se už táhne měsíce.