Most má od roku 1989 největší šanci stát se lepším městem pro život a zastavit vystěhovalectví. Může konečně dokázat, že už není součástí „měsíční krajiny“.
Lékem má být takzvaný Velký integrovaný projekt (VIP). Ten zahrnuje nové stavby a dlouho odkládané rekonstrukce, které by město samo nezaplatilo. Jenže to samé chce Chomutov.

Velký zásah



“Měl by to být největší zásah do organismu města a do zlepšení infrastruktury. Tato příležitost už podruhé nebude,“ řekl včera Deníku mostecký primátor Vlastimil Vozka (Sdružení Mostečané Mostu).
Radní ve čtvrtek schválili seznam hlavních projektů, které půjdou jako VIP do velké soutěže o dotace. Jsou to například regenerace sídlišť, stavby parkovacích domů a MiniMostu, rekonstrukce sportovní haly a Repre, revitalizace areálu Matylda, příprava zóny Jezero Most, stavební úpravy před nádražím, stavba silnice v bývalých vtelenských sadech nebo propojení železniční a tramvajové sítě s nákupem „vlakotramvají“.

Kolik a kdy?

Kolik to bude stát, nikdo ještě neví. Hrubý propočet Deníku přesahuje jednu miliardu korun. Seznam akcí se má ale ještě měnit a všechny plány se zřejmě nepodaří do roku 2013 prosadit. Radní je ale chtějí co nejlépe připravit. VIP má být zásobníkem projektů dotažených až ke stavebnímu povolení. „Je to o tom, kam by město mělo směřovat,“ řekl ekonomický náměstek primátora Luboš Pitín (SMM).
Podle Vozkova střízlivého odhadu se s první realizací nezačne dříve než ve druhé polovině roku 2008. Není vyloučeno, že se jako první začne opravovat sportovní hala.
VIP musí být zpracován do konce tohoto roku, aby město stihlo uzávěrky. “Řada věcí je připravených,“ uvedl Vozka.

Bývalý primátor postup kritizuje



O připravenosti koalice SMM-KSČM pochybuje bývalý primátor Vladimír Bártl (ODS). V březnu kritizoval, že radní na úkor investic zatěžují rozpočet plněním „populistických“ volebních slibů. Ty za čtyři roky budou město stát podle Bártlova odhadu přes 250 milionů korun. „Pokud by se tato částka použila pro spoluúčast do projektů EU, mohli bychom do města získat 1,2 miliardy korun,“ sdělil Deníku.
Radní nesouhlasí. „Máme dostatečnou rezervu na realizaci projektů,“ shodli se Vozka a Pitín.
Byl to Bártl, který loni podepsal smlouvu s Chomutovem o účelovém spojení Chomutova a Mostu ve VIP. Obě města měla o miliardové dotace žádat společně, aby si jako region zvýšila v Bruselu šance. Teď se ale podle chomutovské strany stává spojenectví nepotřebným.

Řápková: Spojení už není nutné



„S Mostem už na VIP příliš nespolupracujeme,“ uvedla primátorka Chomutova Ivana Řápková (ODS). „Dá se říci, že svazek nefunguje. Budeme jednat o tom, zda vydrží, protože pozbyl původního smyslu,“ dodala.
Podle ní si Chomutov přijde na své i bez Mostu. Na chomutovské radnici také poukazují na to, že Most je ve schvalování jednotlivých projektů pozadu. Schvalovací proces se tam podle Řápkové zpomalil kvůli kompletní výměně vedení mostecké radnice. V Chomutově už pro velkou část projektů zvedli ruku i v zastupitelstvu.
Prohlášení Řápkové primátora Mostu Vozku překvapila. „Smlouva s Chomutovem platí. Nemám žádnou informaci o tom, že by se ten projekt měl zastavovat nebo rušit. Tým, který se jím zabývá, se pravidelně schází. Zpochybňovat toto přes média se mi zdá velmi podivné,“ prohlásil.
Začátkem května se mají Řápková a Vozka sejít a vše si vyjasnit. Vozka potvrdil, že Chomutov začal s velkým projektem o něco dříve. „To, že jsme v projektování pozadu, ale nic neznamená,“ uvedl. Pokud partnerství ztroskotá, Most bude své projekty zpracovávat dál.