Proti se okamžitě postavila Strana zelených (SZ). Podle krajského místopředsedy SZ Jiřího Škody budou lidé po zrušení vlaků více jezdit autem, zhorší se čistota ovzduší a kvůli většímu provozu budou brzy v horším stavu i silnice.


Rušení vlakového spoje do Vejprt se nelíbí ani poslancům za Chomutovsko, které chomutovský deník oslovil (více v rubrice vpravo). Poukazují především na to, že horské vesnice a města budou bez vlaku ještě víc odřízlé od světa. A ani náhradní autobusová doprava to nemusí spravit. „V zimě není šance, aby autobusy jízdní řády dodržely,“ říká ze zkušenosti Eva Šebestová z rozvojové komise obce Kovářská.


Jediné téma, které zůstalo otevřené, jsou víkendové spoje. Za ty se při jednání s krajem a Českými drahami přimlouvala třeba starostka Vejprt Jitka Gavdunová. „Přeci jen pak budou hory dostupnější pro turisty, ať už pěší nebo s kolem,“ uvedla.

Zákonodárcům se rušení vlaků nelíbí

České dráhy od prosince nevypraví na trati Chomutov – Vejprty zřejmě ani jeden vlak. Ústecký kraj už totiž nechce dotovat ztrátový provoz na této trati a proto si spoje u ČD neobjedná. Chce je nahradit autobusovou dopravou. Co na to poslanci z Chomutovska?


Zdeněk Maršíček, poslanec (KSČM): Zrušení vlakových spojů z Chomutova do Vejprt se mně nelíbí. A to ani přes zdůvodnění příslušného oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje, že tato trať je dlouhodobě nejhorší co do ekonomiky a je také nejméně využívána. Zrušení každého spoje ztíží situaci občanům žijícím v horských obcích. A to ať se týká jejich možnosti dopravy do zaměstnání, za nákupy, lékařském ošetření a vůbec do města, kam jezdí i za jinými záležitostmi. Mají tam své lékaře, známé a příbuzné a každý nemá svůj vlastní automobil. Velký problém horských obcí je ten, že se vylidňují, a každé takovéto rozhodnutí k tomu jen přispěje. Ne všechno lze měřit ekonomicky. Nezanedbatelně zde ovlivňuje život i turistika, a proto bych se přimlouval za to, aby byly zachovány alespoň víkendové spoje a hledala se další řešení pro využití této trati v exponovaných letních a zimních měsících.

 

 

Jiří Polanský, poslanec (ODS): Zatím neznám přesná ekonomická čísla, ale asi skutečně vykazují ztrátu. Na druhé straně tato trať prostě patří k “chomutovské “ části Krušných hor. Nejsem přesvědčen o nezbytnosti zrušení této tratě či omezení na víkendy, neboť by to opět znamenalo zhoršení dopravní pozice zejména města Vejprty. Ty naopak potřebují veškerou podporu ke svému rozvoji a nikoliv zvětšení jeho izolace.

 

 

 

 



 

Václav Homolka, senátor, krajský zastupitel (KSČM): Osobně mě velmi mrzí, že dochází tak často k rušení vlakových spojů. Stává se to obecným jevem a důvodem je ztrátovost provozu. Pokud by však byla vůle řešit dopravu komplexně a koncepčně, vlak by určitě pro své přednosti zůstal v popředí zájmu.
Je především bezpečný, ekologický a navíc jízda vlakem je pohodlná, ta z Chomutova do Vejprt i krásná. Ekonomické hledisko je jistě důležité, nemělo by však být jediným kritériem, neboť nezahrnuje všechny aspekty problému. Podle mne by se spíš měly hledat cesty, jak ulehčit silniční dopravě a ne naopak. Navíc, víme dobře, jak se snížila úroveň autobusové dopravy v našem kraji.

Otázky byly zaslány všem poslancům pozn.red.