VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po vstupu do Schengenu očekává policie problémy

Ústecký kraj - Chaos v kamionové dopravě, který trápí Ústecký kraj, bude po vstupu naší země do schengenského prostoru možná ještě horší. Po otevření státních hranic 21. prosince očekává policie nové problémy.

20.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Už teď je přitom doprava v regionu kvůli chybějící dálnici D8 přes České středohoří komplikovaná. Kamiony, které si hledají objízdné trasy, navíc ničí silnice.


„Problémem po vstupu do schengenského prostoru se může stát dálnice D8. Mezi Českem a Německem už nebude pasová kontrola. Hlídky odtud informovaly o počasí v horách, o sjízdnosti dálnice. A teď tam nebudou,“ poukazuje na nový problém šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák. Řidiči v horách tak budou mít méně informací.
Další problém mohou podle něj představovat nadměrné náklady mířící z Německa do Česka. „Může se stát, že řidič vjede do dálničního tunelu a tam zjistí, že neprojede,“ říká Ušák.


Kamiony přes Šebestián

K dalšímu nárůstu dopravy ale podle policie nedojde. Spíše se rozdělí přes více hraničních přechodů. Část by mohla proudit přes Horu Svatého Šebestiána.
Tam se kamionové dopravy děsí. Silnice tu navíc rozděluje vesnici na dvě půlky a přitom přes ni nevede ani přechod pro chodce. Přecházet z jedné části obce do druhé je už teď pro místní riziko. Aby mohl přechod na silnici vzniknout, musí nejprve obec vybudovat na obou stranách chodníky. A na to obec nemá.
Doprava houstne
Pokud by se doprava trochu rozdělila, Ústí nad Labem a silnici 1/30 podél Labe by se částečně ulevilo. Tato komunikace patří v současné době mezi nejvytíženější silnice v kraji. Tvoří se tu kolony, stávají dopravní nehody, mnohdy s tragickými následky.
„Průměrná intenzita dopravy za 24 hodin v obou směrech v úseku mezi Lovosicemi a Ústím je 13 306 vozidel za den,“ uvedla Adéla Parkanová z Ředitelství silnic a dálnic. Na křižovatce pod Větruší v krajské metropoli je ještě hustší provoz – denně tudy projede téměř 17 tisíc aut. A dokud nebude dokončen poslední úsek D8, situace se k lepšímu nezmění.


Jenže dostavěná není ještě ani R7, která má spojit Německo s Prahou přes hraniční přechod Hora Svatého Šebestiána. Takže zatímco Ústecko by mohlo na rozdělení dopravy vydělat, silnice Chomutov – Praha se může stát pro řidiče noční můrou.
Za poslední roky se tam výrazně zvýšil provoz a roste počet vážných dopravních nehod. Zatím k poslední tragédii na této silnici došlo před měsícem,, kdy u Postoloprt zemřeli dva lidé. Jestli dopravu zahustí ještě kamiony, nebezpečných situací přibyde.


Silnice trpí
Kromě kolon, stoupající nervozity řidičů a trpících lidí bydlících u silnice má chybějící dálnice ještě další dopad na kraj, a to na stav silnic.
„Jsem přesvědčen, že nám současný stav dopravy ničí silnice,“ říká Ušák. Konkrétní částkou se prý ale výše škody vyjádřit nedá.
„Kamiony jezdí také po silnicích druhých i třetích tříd. Silnice se ničí, ale přesný odhad, za jaké škody může chybějící dálnice, není,“ říká Zdeněk Šebesta z Krajského úřadu Ústeckého kraje.


Opravy silnic ročně polykají stovky milionů korun. Jenom za letošní rok vydalo Ředitelství silnic a dálnic do oprav svých silnic v Ústeckém kraji 570 milionů korun. Kolik investují příští rok bude známo v únoru.
Rekordní finanční injekce do silnic chystá také Ústecký kraj. V příštích šesti letech by dopravní infrastruktura měla spolykat 42 miliard korun. Nejvíce peněz sice půjde do výstavby dálnice a rychlostních silnic, ale pozadu nezůstanou ani silnice II. a III. tříd. Podle ústeckého hejtmana Jiřího Šulce je to největší objem investic do dopravní infrastruktury za několik posledních let.


Kamiony nemají kde stát
Nárůst kamionové dopravy s sebou ale přináší i řadu dalších problémů – chybí odstavná místa. Auta nad 7,5 tuny totiž mají v Česku zakázáno jezdit v neděli od 13 do 22 hodin. V červenci a srpnu pak nesmí jezdit v pátek od 17 do 21 hodin a také v sobotu od 7 do 13 hodin.
„Na neděli jsme si zvykli, ale pokud jde o pátek, to není v žádné zemi, jen u nás,“ říká Martin Felix, mluvčí Českomoravské automobilové dopravy. „V létě nás čekají problémy. Nyní k nám v pátek v pět přestali na hranicích pouštět kamiony, ale teď už je nebude mít kdo zadržet. Tak sem najedou, jenže tu pro ně chybí odstavné plochy,“ dodává Felix.


Ozývají se hlasy, aby se pravidla pro jízdu kamionů v schengenském prostoru ujednotila. „Zadali jsme dopravní studii dvěma fakultám, co by to udělalo s ekonomikou,“ říká mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

20.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dýňová polévka
AKTUALIZOVÁNO

Víte si rady s dýní? Pošlete nám svůj nejlepší recept!

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Trenér Doksanský: Tomáš Svoboda je šikovný. Byl to jeho premiérový gól

Chomutov /ROZHOVOR/ - Trenér fotbalistů Chomutova je po utkání proti Hrobcům spokojený. Věří ale, že tým má větší potenciál.

Na Chomutovsku drtivě vyhrálo ANO Andreje Babiše

Chomutovsko /ANKETA/ - Podpora politického hnutí v okrese dokonce předčí celorepublikové výsledky.

Piráti protrhli sérii proher a porazili Pardubice.

Chomutov - Piráti v zápase s Dynamem Pardubice ukončili sérii šesti proher v řadě. O jeich výhře rozhodl necelé dvě minuty před koncem gólem kapitán Michal Vondrka.

Vítáme vás na světě! Nově narozená miminka v okrese Chomutov

Okres Chomutov - Podívejte se na čerstvě narozené nové občánky z našeho okresu. Rodičům blahopřejeme!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT