Nový systém, který má nevidomým usnadnit nastupování do trolejbusu, využívá speciální vysílačky. Prostřednictvím nich lze aktivovat reproduktor na karosérii vozu, který po stisknutí tlačítka prozradí, o jakou linku jde a kam jede. Dalším tlačítkem pak mohou nevidomí upozornit řidiče, že se chystají nastoupit.


“Systém pro nevidomé jsme zavedli společně se zvukovým ohlašováním zastávek ve vozech, to znamená zhruba od listopadu loňského roku,“ informoval Pavel Pucholt z Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova – DPCHJ. „Tímto konkrétním zařízením jsou nyní vybaveny všechny trolejbusy a všechny nízkopodlažní autobusy Solaris,“ uvedl.


Praktickou ukázku zorganizovala Městská policie Chomutov ve spolupráci s Dopravním podnikem. Ten totiž na projektu ozvučených trolejbusů s nevidomými úzce spolupracoval. Výsledkem této spolupráce byla i zápůjčka dvaceti kusů speciálních vysílaček SONSu (Sjednocené organizaci slabozrakých a nevidomých).


„Jsem ráda, že nám Dopravní podnik touto ukázkou vyšel vstříc. Je to pro nás velký přínos,“ hodnotí možnost praktického předvedení nového systému Waltraud Fuková, předsedkyně oblastní pobočky SONSu. „Osobně si myslím, že ovládat tuto vysílačku je snadné a dá se to rychle naučit,“ dodala.

Na deset minut nevidomým v MHD

Jaké je to být nevidomým a nastupovat do trolejbusu? Měli jsme možnost si to vyzkoušet a zároveň otestovat nový systém pro zrakově postižené.
Nevidomý, jak už bylo napsáno v hlavním článku, má k dispozici speciální vysílačku se šesti tlačítky. Pro trolejbusy jsou důležitá tlačítka tři a čtyři. Tlačítkem číslo tři se trolejbus takzvaně nahlásí. Reprodukovaný hlas oznámí, o jakou linku jde a kam má namířeno. V mém případě to byla linka 33, směr autobusové nádraží Jirkov.
Pokud je to trolejbus, kterým zrakově postižený chce jet, zmáčkne tlačítko čtyři. Tím dostane řidič signál, že na zastávce je zrakově postižený.
Člověku, který náhle nemůže využívat oči, jako v případě našeho testu, dělá největší problém vůbec se trefit do dveří. V praxi nevidomým pomáhá bílá hůl a výstupky na dlažbě chodníku, které jsou na zastávkách a u kterých by měli řidiči trolejbusů zastavit.
V moderním voze Solaris je několik speciálních míst pro nevidomé. Po pravé straně ve směru jízdy, je v prostředku trolejbusu takzvaná čtyřka, tedy čtyři proti sobě nasměrovaná sedadla. Toto místo je zvláštní tím, že na stěně je tlačítko, které slouží k upozornění řidiče, že zrakově handicapovaný chce na příští zastávce vystoupit.