VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Padesátitunový kolos přivezli do Chomutova na kamionu

CHOMUTOV - Historická lokomotiva z Národního technického muzea v Praze se vrátila na místo činu - do Chomutova. Na cestě z Prahy byl nejsložitější Žiželický kopec.

19.9.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Vojtěch Janda

Strastiplnou cestu má už za sebou unikátní historická lokomotiva s označením III A Donnersberg. V pondělí v noci vyrazila na návěsu kamionu z Prahy, a o den později už ji vykládali na chomutovském nákladním nádraží.


Parní lokomotivě je už sto třicet sedm let, přičemž patří k nejcennějším exponátům Národního technického muzea v Praze. Její pouť z Prahy začala v pondělí krátce před půlnocí. Tomu všemu ale předcházel téměř půlrok příprav, ze kterých posledních čtrnáct dní bylo nejhektičtějších.
Lokomotiva byla totiž vystavena v dopravní hale Národního technického muzea na Letné, kam nevedou žádné koleje. Před muzejníky tak stál obtížný úkol dostat padesátitunový kolos ven. „V tom nám pomohli hasiči Českých drah, kteří použili vyprošťovací techniku,“ vysvětluje zaměstnanec NTM Karel Zelený. „Byly to dva týdny dřiny,“ dodává.


Stařičkou lokomotivu pak čekalo složité nakládání na speciální kamionový návěs a cesta do depozitáře muzea na chomutovském hlavním nádraží.
„Kamion jsme zvolili proto, že přeprava tímto způsobem byla pro nás jednodušší,“ vysvětluje kurátor NTM Bohumil Šádek. Jak už bylo řečeno, muzeum na Letné nemá železniční vlečku a tak by se muzejníci nakládání lokomotivy na kamion stejně nevyhnuli.
Na samotné cestě byla nejsložitější takzvaná žíželická část. Silnice u obce Žíželice na Žatecku je pověstná svou prudkou zatáčkou v ještě prudším kopci. Kdo onu cestu zná, ví, že problém tam mají řidiči osobáků, natož pak řidiči kamionů s padesáti tunami na návěsu. Byť je to až k nevíře, lokomotiva tudy projela a v pět hodin ráno už byla v Chomutově.


„Lokomotiva se vlastně vrací na místo činu,“ říká kurátor NTM Bohumil Šadek. „Do roku 1923 jezdila u společnosti Ústecko-teplické dráhy, tímpádem zajížděla i do Chomutova,“ vysvětluje.


Téměř stočtyřicetiletá lokomotiva III A Donnersberg svou aktivní kariéru skončila mezi roky 1936 a 1937 u Československých drah. Od roku 1949 se stala součástí sbírek Národního technického muzea. Od včerejška je cenný železniční exponát v péči správce chomutovského depozitáře Miloslava Nuce, kde zůstane do doby, než na Masarykově nádraží v Praze vyroste Železniční muzeum.

19.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemřel Josef Klíma, legenda chomutovského hokeje

Zemřel Josef Klíma, legenda chomutovského hokeje

Holub. Ilustrační foto.

Jirkov se chystá na odchyt holubů. Polapí jich stovky

První sníh, kalamita a s obnaženou hrudí na Sněžku: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 16. ledna 2018.

Najštejnské bučiny, Drmalské lesy a Hovězí skály se stanou přírodní památkou

Chomutovsko - Příroda se na Chomutovsku rozroste o zvlášť chráněné památky, obce se omezení bát nemusí. Lokality jsou poměrně přísně chráněny už nyní.

Na trati loni zemřelo nejvíc lidí za posledních deset let. Většinou sebevrahů

Severní Čechy /ANKETA/ - Smrt pod koly vlaku čekala loni na osmatřicet lidí, pět z nich zemřelo při nehodě na železničním přejezdu. Zbylí si vzali život dobrovolně. Sebevraždu na kolejích volili hlavně muži. Rok 2017 byl nejtragičtější za posledních deset let.

Pojeďte s námi na lyže! Strupčice vypraví autobus na Klínovec

Chomutovsko - Obce berou „své lidi“ na výlety, za kulturou, na nákupy i za sportem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>