Strastiplnou cestu má už za sebou unikátní historická lokomotiva s označením III A Donnersberg. V pondělí v noci vyrazila na návěsu kamionu z Prahy, a o den později už ji vykládali na chomutovském nákladním nádraží.


Parní lokomotivě je už sto třicet sedm let, přičemž patří k nejcennějším exponátům Národního technického muzea v Praze. Její pouť z Prahy začala v pondělí krátce před půlnocí. Tomu všemu ale předcházel téměř půlrok příprav, ze kterých posledních čtrnáct dní bylo nejhektičtějších.
Lokomotiva byla totiž vystavena v dopravní hale Národního technického muzea na Letné, kam nevedou žádné koleje. Před muzejníky tak stál obtížný úkol dostat padesátitunový kolos ven. „V tom nám pomohli hasiči Českých drah, kteří použili vyprošťovací techniku,“ vysvětluje zaměstnanec NTM Karel Zelený. „Byly to dva týdny dřiny,“ dodává.


Stařičkou lokomotivu pak čekalo složité nakládání na speciální kamionový návěs a cesta do depozitáře muzea na chomutovském hlavním nádraží.
„Kamion jsme zvolili proto, že přeprava tímto způsobem byla pro nás jednodušší,“ vysvětluje kurátor NTM Bohumil Šádek. Jak už bylo řečeno, muzeum na Letné nemá železniční vlečku a tak by se muzejníci nakládání lokomotivy na kamion stejně nevyhnuli.
Na samotné cestě byla nejsložitější takzvaná žíželická část. Silnice u obce Žíželice na Žatecku je pověstná svou prudkou zatáčkou v ještě prudším kopci. Kdo onu cestu zná, ví, že problém tam mají řidiči osobáků, natož pak řidiči kamionů s padesáti tunami na návěsu. Byť je to až k nevíře, lokomotiva tudy projela a v pět hodin ráno už byla v Chomutově.


„Lokomotiva se vlastně vrací na místo činu,“ říká kurátor NTM Bohumil Šadek. „Do roku 1923 jezdila u společnosti Ústecko-teplické dráhy, tímpádem zajížděla i do Chomutova,“ vysvětluje.


Téměř stočtyřicetiletá lokomotiva III A Donnersberg svou aktivní kariéru skončila mezi roky 1936 a 1937 u Československých drah. Od roku 1949 se stala součástí sbírek Národního technického muzea. Od včerejška je cenný železniční exponát v péči správce chomutovského depozitáře Miloslava Nuce, kde zůstane do doby, než na Masarykově nádraží v Praze vyroste Železniční muzeum.