Důvodem je nová daň, kterou bude muset od nového roku zaplatit každý, kdo si koupí auto. Týká se zejména aut vyrobených před rokem 2000 a její výše závisí na množství vypouštěných emisí.
Kupující tak v novém roce bude muset zaplatit tři až deset tisíc korun, pokud bude chtít starší vůz. Většina starých aut, třeba v Česku nejrozšířenějších škodovek, se tak stává takřka neprodejnou.
Nelíbí se to ani některým osloveným řidičům.
„Zlikviduje to jednu třídu aut, lidi nebudou mít na nejlevnější auta. Na druhou stranu se sem nebudou tahat stará auta z Německa,“ říká Josef Gabriel z Chomutova.
Náklady na zaplacení daně by totiž převýšily cenu vozidla. Auto, které ještě nedávno stálo v bazaru deset tisíc korun, si už nikdo za takovou cenu nekoupí, při přepisu by musel zaplatit další tisíce.
Autobazary o takové vozy nemají vůbec zájem. „My už stará auta půl roku nevykupujeme, zvlášť ta, na které se vztahuje částka deset tisíc. Takže škodovky nebo favority vůbec. U těch dalších se to projevuje v úplně jiných cenách,“ říká Jaromír Klener z autobazaru ProvoHulan v Chomutově.
Dříve stará auta putovala do šrotu, ovšem výkupní cena železa hodně klesla, takže ani na vrakovištích o ně nemají velký zájem.
Jak již Deník informoval minulý týden, kvůli dani rostou i fronty před městskými dopravními odbory. Lidé chtějí na poslední chvíli provést změny v evidenci vozidel, aby za ně nemuseli později platit.