Vytipovali jsme si několik „kruháků“, na které lidé nejvíce nadávají, a podrobili jsme je rozboru. V pomyslném hledáčku se ocitl objezd u zimního stadionu, křižovatka pod Březeneckou nebo kruhový objezd u bauMaxu.

Zmatek u zimáku

Kruhový objezd u chomutovského zimního stadionu má pět takzvaných ramen. To jsou místa, kudy do něj mohou řidiči vjet, nebo naopak vyjet. Tento kruhák je mimo jiné proslulý častými nehodami. Příčinou je jednak nepozornost řidičů, ale také dva pruhy silnice na vjezdu a výjezdu, které se v kruhovém objezdu sbíhají v jeden.
Sama dopravní policie přiznává, že kruhový objezd u zimního stadionu není dokonalý. Už teď je jeden z nejfrekventovanějších ve městě a to se zřejmě zhorší s výstavbou obchodního centra Interspar v sousedství. Většině nehod ale může zabránit dodržování základních pravidel silničního provozu.
Podle Vlastislava Schärfera z dopravní policie v Chomutově postačí, když řidič dá přednost autům v objezdu, přičemž je jedno, jestli jedou na vnější nebo vnitřní straně. Pak se nestane, že pojedou dvě auta vedle sebe, z čehož bývá nejvíce nehod.
Pokud ale taková situace přeci jen nastane, řidič na vnitřní straně by měl dávat přednost autu na vnější straně.

Kruhový objezd u bauMaxu

Minimálně stejně problematický je kruhový objezd u hypermarketu bauMax na silnici I/13. Nehledě na to, že tento kruhový objezd staví už několik let, největší vlnu nevole zdvihla jeho poslední úprava. Objevily se tam totiž ostrůvky z dlažebních kostek, které mají řidičům usnadnit orientaci a především zajistit jejich větší bezpečnost. Zatím měla tato poslední změna za následek jen zmatky, kdy řidiči přejíždějí z jednoho pruhu do druhého.
Jan Trubiroha ze stavební firmy Sallerova výstavba pro Deník před časem prohlásil, že tato úprava byla iniciovaná ze strany krajské dopravní policie. Zároveň také uvedl, že kdyby řidiči sledovali značky, nemuseli by v kruhovém objezdu bloudit.
Nová ostrůvková úprava má rozdělit projíždějící auta do dvou skupin. Například ve směru od Kauflandu se prostřednictvím ostrůvků mají auta rozdělit na ta, která chtějí jet na Chomutov, a na ta, která míří na Most.

Není to kruhák, ale křižovatka

Další místo, kde řidiči nevěřícně kroutí hlavou, je objezd v kopci pod Březeneckou u čerpací stanice Shell. I když se mnohým tato varianta jeví jako kruhák, není tomu tak. Podle dopravní policie je to křižovatka, takže zde platí poněkud jiná pravidla, než jaká jsme si vyjmenovali v několika odstavcích výše.
Mnohé zarazí značka dej přednost v jízdě, která je na této „křižovatce“ při odbočování do centra. Nutno říci, že toto značení je zde opodstatněné, protože umožňuje automobilům jedoucím zprava z prudkého kopce plynulý průjezd.
Podobnou chomutovskou zvláštnost představuje i kruhák na sídlišti Písečná nedaleko bývalé Normy. Jeho jedinečnost, v negativním smyslu, spočívá v tom, že řidiče jedoucí po hlavní ve směru od Kamenné svádí, aby objezdem projeli přímo. Hrozí jim ale nebezpečí srážky.
Další otázkou je, zda za současné situace má kruhový objezd na tomto místě svou platnost. Užitečnější by byl o křižovatku dál na odbočce na Jirkov, kde je daleko hustější provoz.

Kruháky jsou bezpečnější

Kruhové objezdy jsou moderním dopravním řešením v celé Evropě, přičemž pro příklady jejich kuriózního zpracování nemusíme chodit jen do Chomutova. Například v Mostě se snáší kritika na autora kruháku před vjezdem do města. Odbočka Most je natolik nečekaná, že ji mnozí řidiči napoprvé minou. Svou jedinečnost má i kruhový objezd u tamního zimního stadionu, který připomíná ležatou osmičku.
A proč vlastně kruháky místo křižovatek? Podle Vlastimila Schärfera jsou kruhové objezdy daleko pružnější a bezpečnější než klasické křižovatky. Zatímco velké procento nehod na křižovatkách končí s vážnými zraněními nebo dokonce smrtí, smrtelné nehody na kruhových objezdech jsou spíše výjimkou.

Články s podobným tématem ZDE

Hlasujte v anketě ZDE

Co na to ostatní čtenáři? Příspěvky z diskuze ZDE