Obyvatelé horské vesnice Hora Svatého Šebestiána se děsí následujícího roku. Přes jejich ves totiž vede silnice I/7, která se po vstupu do Schengenu stane dopravní tepnou pro kamiony.


Situace je o to horší, že silnice rozděluje vesnici na dvě půlky a přitom přes ni nevede ani přechod pro chodce. Přecházet z jedné části obce do druhé je už teď pro místní riziko.
Aby mohl přechod na silnici vzniknout, musí nejprve obec vybudovat na obou stranách chodníky. A na to nemá. „Přechod musí být osvětlený, navíc uprostřed by měl být ostrůvek. Budeme muset žádat o dotace,“ uvedl starosta obce Karel Hejduk.
Jenže ani přechod nemusí vyřešit všechno. „Já se toho bojím. Teď v zimě není výjimkou, že není vidět ani na krok a když si kamioňák nevšimne značky, může někoho srazit,“ bojí se Hejduk.


Do budoucna to chce jiné řešení a obec teď s Ředitelstvím silnic a dálnic diskutuje, které by bylo nejvhodnější. V úvahu přichází obchvat nebo tunel.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už má připravenou studii na takzvanou tunelovou variantu. Silnice by se v podstatě „zakopala“ o pár metrů níž, kolem by se postavily protihlukové bariéry a přes ni by vedl most, po kterém by lidé mohli bezpečné přecházet.
„Technicky to proveditelné je, otázka je, kolik to bude stát peněz. V pondělí jedeme projednat návrh na obecní zastupitelstvo. Důležité bude, co na něj řeknou oni,“ prozradil včera Deníku náměstek pro výstavbu ŘSD Chomutov Václav Filip.


Jak uvedl Karel Hejduk, projekt zahloubení silnice už jednou na stole byl, ale tehdy proti němu asi padesát lidí sepsalo petici a tak se zastavil.
Obec by však podle starosty uvítala spíš obchvat. „Pokud se bude současná silnice dávat do tunelu, budou kamiony mezitím jezdit přímo přes obec a to bude ještě horší,“ děsí se starosta. Obchvat obce by však byl zřejmě o mnoho dražší, navíc Horu Svatého Šebestiána obklopují ptačí oblasti či přírodní parky.
Ani jedno z těchto řešení však není otázkou jednoho roku. Do té doby si budou muset Šebestiánští vystačit s přechodem pro chodce.