„Přemístění je třeba provést proto, že kořenový systém okolních stromů zastavení staticky ohrožuje,“ zdůvodnil Vích.
Nejdřív provedou odborný průzkum
Po přemístění mohou začít další práce na cenné barokní památce. „Nejedná se jen o klasickou konzervaci, tedy průzkum historický a restaurátorský, ale také o odborný průzkum technologický. Na jeho základě provedeme ošetření, tedy očištění, konsolidaci neboli zpevnění a poté doplnění, tmelení umělým materiálem. Potom se udělá závěrečná konzervace, abychom zastavení ochránili proti mechu, lišejníku a působení vody,“ vysvětlil postup restaurátor.
Památku nechtějí znehodnotit
Samotné restaurování by mělo probíhat velmi citlivě, s ohledem na záměr sochaře Vícha pokud možno neznehodnocovat památku zásahy, které nemají opodstatnění. Tedy, stručně řečeno, nepřidávat na zastavení nic, co tam předtím nebylo, nebo co není doloženo. „Opravíme jen lomové plochy, případně trhliny, to na co máme jasnou předlohu,“ ujistil Vích.
Výjevy na zastaveních
Restaurování se letos dočkají zastavení čtvrté a sedmé. „Čtvrté zastavení znázorňuje Šimona Cyrenského, pomáhajícího Ježíši nést těžký kříž. Sedmé zastavení je Ježíš, opět klesající pod těžkým křížem,“ přiřadil názvy k jednotlivým výjevům na zastaveních Vít Honis z Národního památkového ústavu se sídlem v Ústí nad Labem.
Kadaňský unikát
Podle Honise je kadaňská křížová cesta ojedinělá v tom, že oproti jiným zachovává ranější číselnou symboliku. „Do sklonku 17. století byla běžná symbolika čísla sedm, ale od století osmnáctého je častější symbolika čísla čtrnáct. Užití čísla sedm je rysem konzervativním, dalo by se říci anachronickým,“ vysvětluje výjimečnost památky Honis.
Dalším důležitým faktem, na který památkář Vít Honis také upozornil, je pískovcová stavba samotného zastavení. Častější bylo provedení zděné stavby a pískovcového reliéfu.
Obě zastavení by měl Jan Vích opravovat během letošního léta a podzimu.