Názory lidí na technický stav autobusů a trolejbusů městské dopravy se liší. Mnoho z nich si chodí postěžovat i na veřejný brífink. Deník se zeptal lidí v ulicích Chomutova.

„Moc tomu nerozumím, proto jen doufám, že se o ně dobře starají,“ říká Eva Gothová. „Některý jsou strašný. Ty novější jsou ale v pořádku,“ řekl Jan Šipoš.Opačného názoru je Václav Čech: „Myslím, že výměnu dělají průběžně, příkladem jsou ty nízkopodlažní. Někde je to ale horší.“


Důchodový věk vozů


Dopravní podnik Chomutova a Jirkova (DPCHJ) zajišťuje městskou dopravu (MHD) pomocí zhruba dvaceti pěti trolejbusů a třiceti autobusů.
Jejich věk je však ve většině případů „důchodový“.

„Kloubové trolejbusy jsou staré dvanáct let a táhne jim na třináctý rok. Což už se opravdu musí řešit,“ přiznal ředitel DPCHJ Jiří Melničuk. „Autobusy tady jsou od dvou do šestnácti let,“ dodal.


Pravdou je, že Chomutovem projíždějí i novější vozy. „Nízkopodlažní trolejbusy jsou staré dva roky,“ informoval ředitel divize MHD Pavel Matula.


Plány DPCHJ


DPCHJ intenzivně přemýšlí o výměně autobusů a kloubových trolejbusů MHD, tak jako to učinil u linkové dopravy. V té z přibližně čtyřiceti autobusů jezdí momentálně dvacet osm nových. Poslední dva nové vozy získal DPCHJ na konci dubna a letos mají přibýt ještě další čtyři.


„Máme už zpracovaný rámcový investiční plán do roku 2013,“ oznámil Jiří Melničuk. Nejpozději do pěti let by se tak měl podle ředitele vozový park MHD obnovit. „Čím dřív to vyřešíme tím lépe, budeme se to snažit urychlit,“ přislíbil.


Nové autobusy už letos


Již letos by měl mít dopravní podnik dva nové nízkopodlažní autobusy. Jeden kloubový a jeden sólo. „Předpokládám, že budou ke konci roku, tak v říjnu, listopadu,“ oznámil ředitel.


Dopravní podnik zváží i možnost nákupu nízkokapacitních autobusů pro MHD tak, jak to učinil v případě linkové dopravy. „Díky těm by se mohly obnovit některé linky, které byly zrušeny, kvůli nízké vytíženosti,“ vysvětlil Jiří Melničuk.


Pro akcionáře i samotný dopravní podnik je však nemožné vyměnit všechny vozy najednou.

„Pro nás je ideální postupná obměna. Například trolejbusová doprava byla pořízena v roce 94/95, jako jeden balík. Všechny trolejbusy najednou,“ vysvětluje náměstek primátorky a předseda představenstva DPCHJ Jan Řehák. „Teď se dostáváme do těžkého problému, kdy budeme muset řešit situaci s výměnou všech trolejbusů najednou. Budou to velké položky. Postupná obměna je pro nás snesitelnější,“ dodává.


Peníze na nové vozy se dopravní podnik pokusí získat zejména ze státních dotací, od akcionářů a z vlastních zdrojů. “Pro představu, jeden nový kloubový trolejbus stojí kolem dvanácti až třinácti milionů korun,“ uvedl ředitel.


Jistě také pomůže operativní leasing. To znamená, že si vozy DPCHJ nepořídí do svého vlastnictví, ale pronajme si je. „Velmi dobrou zkušenost s tímto produktem již podnik má, neboť z dvaceti osmi nových autobusů pro linkovou dopravu je devatenáct pořízeno právě na operativní leasing,“ svěřil se šéf dopravního podniku.