Sčítači sedí obvykle hned na prvních sedadlech za řidičem a do velkého bloku si zapisují počet cestujících ve voze. „Monitorují, kolik lidí na které zastávce přistoupilo a kolik jich kde naopak vystoupilo,“ upřesnil jejich činnost ředitel divize MHD v DPChJ Pavel Matula.
 
Sčítání probíhalo jeden týden v srpnu a nyní jeden týden v září. Končí nyní o víkendu. V létě je totiž využití linek jiné než v době mimo prázdniny.
Podle výsledků průzkumu chceme optimalizovat jednotlivé spoje tak, aby jejich nasazení odpovídalo realitě,“ uvedl Matula. Stručně řečeno – kde jsou poloprázdné autobusy či trolejbusy, tam nebudou spoje jezdit tak často, přeplněné linky budou naopak posíleny.Výsledky a návrh optimalizace spojů zpracuje pro dopravní podnik externí firma. Změny by se měly projevit už v příštích jízdních řádech. Ty současné platí do prosince.
 
Podobný průzkum dělal dopravní podnik naposledy v roce 2003. Tehdy se zaměřil hlavně na autobusové linky s nejmenší tržbou. Na základě výsledků potom zkrátili trasy některých linek a upravili především večerní spoje. Například noční linka, která tehdy jezdila i ve všední dny, od té doby jezdí jen z pátku na sobotu a ze soboty na neděli.