Desítka radarů v Chomutově


Chomutovské řidiče sleduje desítka radarů. Ty jsou napevno v ulicích města zhruba od začátku prosince 2006. Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích.
„Radary mají upozornit na úseky, kde řidiči nejčastěji překračují povolenou rychlost,“ řekl před časem náměstek primátorky Jan Řehák. Lidé se s nimi mohou setkat například na Písečné, Březenecké, v ulici Beethovenova nebo Palackého.


Chomutovské radary jsou dvojího typu. Jeden typ měří čistě rychlost projíždějících aut a druhý typ dokonce dělá statistiku. Získané údaje putují přímo k městským strážníkům. Ti se následně zaměří na místa, kde řidiči jezdí rychle nejčastěji.


„Myslím, že tyto radary jsou výborný prostředek, který zvýší bezpečnost silničního provozu v Chomutově, aniž bychom řidiče museli pokutovat. Sám, když jedu autem, sleduji co radary ukazují jiným řidičům a ta čísla jsou z drtivé většiny pod padesát kilometrů v hodině,“ nechal se tehdy slyšet Jan Řehák. Podle něho si totiž šoféři začínají dávat na rychlost pozor v okamžiku, když na displeji vidí, kolik to vlastně jedou.Strážníci městské policie mají také od konce roku 2006 moderní přenosné radary, které nejen měří, ale mají i digitální kamery a fotoaparáty. Od té doby strážníci usvědčují provinilce i fotografiemi.


V Kadani radarů přibylo


I v Kadani mají strážníci moderní přenosný radar. Rychlost jím měří především tam, kde řidiči jezdí často rychleji.
Před rokem se objevily na několika místech v Kadani dopravní značky s nápisem „Úsek měřený radarem“. Jde o rušná místa, které křižují přechody a často po nich přecházejí děti. Tyto dopravní značky byly v Kadani umístěny v rámci prevence. Že nebezpečí ze strany řidičů nemohou v Kadani podceňovat, dokládá i příklad, kdy se řidič řítil kolem Františkánského kláštera rychlostí asi 123 kilometrů v hodině.


Jirkov si radar pronajímá


Už loni na podzim si Jirkovští půjčili od soukromé firmy radar na měření rychlosti, aby pomohl zpomalit provoz v ulicích. Rychlost totiž překračuje v průměru každé druhé až třetí auto. Během tříměsíčního zkušebního provozu se osvědčil. Pro letošek si tedy město zajistilo pronájem na celý půlrok.
„Stávalo se, že se řidiči řítili městem klidně rychlostí až 88 kilometrů v hodině. Za těch pár dnů, co opět měří rychlost radar, se snaží více dodržovat předepsanou rychlost,“ nastínila mluvčí Eva Dušková. Umístěn byl v ulicích Chomutovská, Dvořákova, Palackého a Jezerská. Od konce března zaplatilo za překročení rychlosti 36 řidičů celkových 36 tisíc korun. Loni na podzim to bylo 93 řidičů, kteří zaplatili 93 tisíc. Měření a vyhodnocování údajů z radaru provádí městští policisté.


Klášterec nesází jen na radary


V Klášterci nad Ohří upřednostňují přirozené zpomalovací prvky, před vybíráním pokut a měřením radary. „Není potřeba přehánět represi kamerováním a sbíráním bodů. Je potřeba vytvořit podmínky proto, aby se provoz přirozeně brzdil,“ sdělil nedávno svůj názor starosta Klášterce Jan Houška.
Podle starosty lze jako dobrý příklad, jak může technický prvek zpomalit netrpělivé řidiče, uvést kruhový objezd u Tesca. „Určitě nám pomohl,“ řekl. „Teď máme rozpracovanou ulici Petlerskou,“ doplnil jej místostarosta Stanislav Stehlík.


V Klášterci zatím funguje jeden informativní radar, který působí na řidiče jako brzda a navíc funguje jako statistický přístroj. Ten je umístěn právě v Petlerské ulici. Město však uvažuje o tom, že další zakoupí.


Přestože Klášterec není zastáncem radarů a pokutování, měření v Klášterci není vyloučeno. Pravidelně zde na řidiče dohlíží dopravní policie.