Maximální rychlost padesát kilometrů za hodinu je pro mnoho řidičů nepochopitelná.
„Je to úplně zbytečný. Bohatě by tam stačila sedmdesátka. Není to přímo ve městě, aby tam někdo vběhl. Sám tam rychlost nedodržuji. Nejedu sto dvacítkou, ale tak těch šedesát, sedmdesát mám na tachometru určitě,“ říká čtyřicetipětiletý Emil z Chomutova.
„Dala bych tam sedmdesátku. Sama rychlost dodržuji, ale jen kvůli policistům,“ svěřuje se dvaadvacetiletá Lucie z Chomutova. „Ke kruhovému objezdu je sedmdesátka a za ním padesátka. To je nesmysl,“ dodává.
Přesto se najdou řidiči, kterým padesátka nevadí. „Nevadí mi to, protože je to při vjezdu a výjezdu z města. Navíc stejně jezdím pomalu,“ říká čtyřiceti devítiletá Zlatka z Chomutova.
Policisté mají pro padesátku na rovném úseku silnice první třídy vysvětlení. „Je to nový úsek silnice, kde je potřeba, aby si řidiči zvykli,“ objasňuje dopravní inženýr Policie ČR Vladislav Hrych. „Navíc je tam dost výjezdů, takže je potřeba udělat vyhodnocení dopravní nehodovosti,“ dodává. To se podle něj dělá nejčastěji po roce, aby byly výsledky objektivní.
Čtyřproudá silnice podél hypermarketu Globus byla dokončena začátkem července 2007. Nyní by se tedy mohlo pomalu vyhodnocovat a rychlost by se mohla změnit. Řiditelství silnic a dálnic (ŘSD) však důvod ke změnám nevidí. „Nemáme zatím žádné signály od řidičů, že by byli nespokojení,“ říká ředitel chomutovského ŘSD Renné Komínek.
Podle tiskového mluvčího Policie ČR Petra Procházky není nebezpečí kolize na této části třináctky tak vysoké. „Samozřejmě děláme preventivní dohled. Nebezpečí hrozí jen při otáčení. Bezpečnostní riziko není tak velké jako na přemostění, které je za semafory,“ informuje Petr Procházka.
Na rovném úseku silnice se od začátku roku stalo osm dopravních nehod. „Netýkalo se to rychlosti, ale spíše nepozornosti při řízení,“ konstatuje Petr Procházka. Většina nehod se stala těsně před kruhovým objezdem, kdy řidiči nedobrzdí. Více nehod se stane přímo na kruhovém objezdu nebo na parkovišti u Globusu, než- li v tomto úseku.
Rychlost se bude měnit až za semafory
Podle všeho má na změnu maximální rychlosti šanci spíše přemostění za semafory. „Padesátka je tam po dobu, než se dodělá plnohodnotná mimoúrovňová křižovatka. Pak by se dala rychlost zvýšit,“ míní dopravní inženýr Vladislav Hrych.
Řidiči jsou v tomto úseku k padesátce o něco shovívavější. „Padesátka je tam adekvátní. Kdyby se jezdilo rychleji a chtěl bych odbočit ze silnice od Hory sv. Šebestiána do města, tak bych nemohl,“ říká dvacetiletý řidič Jiří. „Na přemostění je padesátka dobrá. Není tam vidět, když vyjíždím. Navíc když jedu z Hory sv. Šebestiána musím přejet dva pruhy,“ říká řidička Lucie.
Přestože řidiči sami vědí, že odbočování z vedlejší silnice je v tomto místě problém, povolenou rychlost zde nedodržují. Proto se policisté zaměřili právě na tento úsek silnice. „Jen za červen se zde měřilo třikrát, informuje mluvčí Procházka. Policisté během těchto měření načapali řidiče dvaačtyřicetkrát. Průměrně se tady jezdí osmdesátkou. Nejrychleji tudy prosvištěl řidič více než stokilometrovou rychlostí.