Poslanci schválili úpravu, která znemožňuje městské policii vybírat pokusy za rychlost.


Z regionu nejvíce radarů používá Chomutov. Změnu v zákoně nevítá.

„Spatřujeme v tom negativní krok. Řidiči si opět zvyknou na to, že i když uvidí ukazatel, který je upozorňuje na překročení povolené rychlosti, budou se i přesto cítit bezpečně,“ uvedl tiskový mluvčí Pavel Novák.


Změny mohou zhoršit bepečnost na silnicích


Podle něho městská policie využívala radary k posilování bezpečnosti provozu. „Městská police nevyužívala radary jako restriktivní prostředek. Šlo spíše o ‘výchovný krok‘ zaměřený proti neposlušným řidičům,“ uvádí Novák.


I podle starosty Kadaně může změna městu uškodit. „Myslím si, že státní policie to nebude zvládat. My měříme u škol a v centru, státní většinou na okrajích nebo výpadovkách, což pro město nemá moc smysl,“ říká starosta Jiří Kulhánek, který si myslí, že policie nebude kontroly stíhat. Peníze za pořízení radaru město tratit nebude, dostalo jej sponzorským darem.


V Kadani jsou radary využívány na rušných silnicích, které křižují přechody a často po nich přecházejí děti. Jsou zde i umístěny cedule oznamující, že úsek je měřen.


Například v okolí Františkánského kostela, kde dlouhá klesající vozovka láká k rychlé jízdě, tak rychlé řidiče nebude nic brzdit. Pokud změna vstoupí v platnost, už nebudou mít před těmito upozorněními žádný respekt.


Se schválenou změnou naopak souhlasí v Klášterci nad Ohří. „Městská policie by neměla přebírat pravomoci státní policie. Zajistí to, aby zde nebylo pokušení vylepšovat obecní rozpočty vybíráním pokut,“ říká místostarosta města Stanislav Stehlík. Podle jeho slov je v obci jen několik míst, kde se může měřit. Zda tam hlídkují policisté, si řidiči mezi sebou rychle řeknou.


„Strážníci by neměli působit jako výběrčí pokut“


Místostarosta Klášterce si myslí, že se vylepší obraz městských strážníků mezi lidmi. „V menších městech jako naše jsou strážníci známými osobami. Měli by vytvářet pozitivní atmosféru, třeba hlídáním přechodů. Ne působit jako výběrčí pokut, kteří vyhrožují řidičům postihem,“ vidí jasně roli městské policie v Klášterci Stehlík. Prevenci na kláštereckých silnicích by měly obstarávat informační radary, zúžení silnic i optické a mechanické retardéry.


V jiných městech se změna skoro neprojeví. V Jirkově zůstane situace stejná jako nyní. „Vůbec nic to pro nás neznamená. Měřili jsme jenom v rámci prevence,“ uvádí ředitelka jirkovské městské policie Marta Bendová. Na radary, které pouze oznamují řidičům vysokou rychlost, se změna nevztahuje. Jirkov nemusí mrzet ztráta peněz vložených do koupě měřících zařízení, tak jako jiná města, která si radary pořídila z vlastních zdrojů.