Ovšem ve skutečnosti je dotazník vyvěšený na webových stránkách města zbytečný. Otázky, u kterých můžete zakliknou odpověď, jsou buď příliš obecné, nebo je jasné, že rozhodnutí bude jiné, i kdyby pro či proti hlasovalo tisíc lidí.

Dotazník má zjistit, co by obyvatelé města chtěli. To má sloužit jako podklad pro žádost o stovky milionů korun na nové trolejbusy.

Když ale návštěvník webu v dobré víře na otázky odpoví, na jeho názor nikdo ohled brát nebude. Jako příklad může sloužit otázka „Pokud by město pořizovalo nové trolejbusy, preferovali byste malé nebo dlouhé kloubové?“

Přitom je ale už nyní jasné, že Chomutov koupí jen ty kloubové. „Naším záměrem je nakoupit pouze kloubové trolejbusy. Očekáváme, že anketa tento náš záměr potvrdí,“ říká šéf dopravního podniku Jiří Melničuk. Nabízí se tedy otázka, proč by lidé vůbec měli hlasovat.

Jinou spornou otázkou se anketa ptá lidí, jestli má město koupit trolejbusy, pokud na ně získá více jak devadesátiprocentní dotaci. Znamená to, že když lidé řeknou ne, nechá si peníze utéct? Nebo kdo by na takto položenou otázku odpověděl ne? Moc lidí to asi nebude.

Mluvčí města přiznává, že nejde o žádný velký průzkum. „Cílem je získat alespoň základní, pokud možno převažující názor veřejnosti, který bude prezentován v dokumentu IPRM. Vzorek, který nám odpoví jistě nebude reprezentativní, tudíž jde jen o jakousi sondu do veřejného mínění,“ uvádí Tomáš Branda.

V případě nepovedeného dotazníku tak nejde ani tak o názor Chomutováků, jako o splnění kritéria pro zisk dotace. V podmínkách žádosti patrně stojí, že je potřeba mít názor veřejnosti.

Jaký bude, už je patrně vedlejší. Na webové stránky byl dotazník umístěn 16. února, přitom hlasovat se může pouze do 28. února. Hlasovat ale lidé mohli i osobním vyplněním dotazníku v redakci radničních Chomutovských novin.

Všechny, kteří do ankety přispěli (zatím 113 lidí), může tak těšit snad to, že za svůj hlas mají aspoň šanci vyhrát jednu z cen.