Další tři nízkopodlažní městské autobusy převzal Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova. Jedná se o dvanáctimetrové vozy Solaris Urbino s pohonem na stlačený zemní plyn. Jejich dodávka je součástí největší obnovy vozového parku za více než dvacet let existence dopravce.

Nové autobusy se zapojí do provozu během několika dní. Cestující nejspíš ocení, že jsou pohodlnější než původní vozy.

„Hlavním aspektem je vyšší komfort, plnohodnotná klimatizace a kamerový systém v interiéru vozidla a tichý motor. Cestující již neobtěžuje zápach spalin z motorové nafty,“ popsal, v čem vidí největší posun směrem k pasažérům ředitel dopravního podniku Petr Maxa.

Moderní nízkopodlažní autobusy od polského výrobce také nabízejí plošinu pro vozíčkáře a nový vnitřní informační systém na LCD panelech, zobrazující průběh linky na zastávkách.

Pohon na plyn zaručí ekologičtější provoz, protože díky systému spalování autobusy produkují nejméně o pětinu méně oxidu uhličitého. Navíc jsou s ním spojené nižší provozní náklady.

„Pokud jde o náklady na pohonné hmoty, jsou nižší zhruba o třetinu,“ upřesnil předseda představenstva dopravního podniku Jaroslav Komínek, který už má také představu jak peníze zapojit. „Dáme je do lidí – navýšíme mzdy našich zaměstnanců,“ dodal.

Dopravce v současnosti provozuje 36 městských autobusů, z toho je 23 na plyn. Nových autobusů na má podnik zatím jedenáct. Osm převzal v první fázi už loni, letos navázalo druhé kolo převzetím dalších tří. Poslední dva vozy Solaris Urbino, které budou kloubové a o délce osmnácti metrů, mají dorazit do června příštího roku. Po zapojení dotace je cena jednoho dvanáctimetrového autobusu 954 tisíc korun a osmnáctimetrového 1,2 milionu korun.

Obnova vozového parku se týká autobusů i trolejbusů. Loni podnik převzal 15 nejmodernějších škodováckých trolejbusů, což v podstatě představovalo kompletní výměnu trolejbusového vozového parku, který patřil k nejstarším v zemi. Z původních vozů si ponechal jen dva. „Dopravní podnik má v záloze TR 002, který bude využívat pouze v případě rozmrazování a odstraňování námrazy z troleje speciálními zimními smyky, které jsou pro tyto případy vyrobené,“ nastínil ředitel Maxa. „TR 008 bude vůbec prvním historickým trolejbusem v dopravním podniku a bude využíván pro slavnostní příležitosti – v příštím roce slavíme 25 let trolejbusové dopravy v Chomutově a Jirkově. Bude také pronajímán zájemcům,“ dodal ředitel.

Účet za nové trolejbusy a autobusy dosáhl částky 274 milionů korun. Financování je podpořeno evropskými dotacemi ve výši 203 milionů. Rozdíl podnik pokryl úvěrem, úsporami a prodejem starých trolejbusů. Přes mohutnou investici podnik neplánuje zdražení jízdného, jak potvrdil předseda představenstva.