Uběhly více než tři roky od momentu, kdy Správa železnic (SŽ) oznámila záměr přesunout chomutovské hlavní nádraží blíže k centru. Od té doby zdánlivě nedošlo k žádnému posunu.

„Každé dva týdny volám, stále to visí na Centrální komisi Ministerstva dopravy, která ještě nerozhodla, jestli se záměr bude realizovat,“ nastínil primátor Chomutova Marek Hrabáč (ANO). „A to přesto, že jsme byli SŽ tlačeni, abychom obratem hlasovali na zastupitelstvu a dali stěhování nádraží zelenou,“ připomněl události zkraje roku 2019.

Podle státní organizace by mohlo konečné slovo padnout v řádu měsíců. „Správa železnic momentálně zapracovává připomínky k záměru projektu rekonstrukce stanice v Chomutově. Následně záměr projektu předloží k Centrální komisi Ministerstva dopravy,“ uvedla tisková mluvčí SŽ Nela Friebová. „Rozhodnutí, které umožní pokračovat v přípravě zadáním dokumentace pro územní rozhodnutí, očekáváme v létě tohoto roku,“ doplnila.

Petra Šolcová s knihami, které ilustrovala.
Kouzelný svět dětské ilustrace: Plním si sen, říká kreslířka Šolcová z Jirkova

Za skluz podle jejích slov může skutečnost, že se jedná o velký projekt. „Příprava stavby takového rozsahu je časově náročná. Musí se vypořádat s nutnou změnou územně plánovací dokumentace, v souvislosti se kterou si nechalo město Chomutov zpracovat samostatnou územní studii,“ upozornila Friebová. „Dále se jedná o majetkoprávní vypořádání a v neposlední řadě také o koordinaci projektu s městem ve věci návrhu přednádražních prostor,“ dodala.

Rozsáhlý projekt původně SŽ ocenila na 1,8 miliardy korun. Dnes jsou odhady výše. „Kolem čtyř miliard korun,“ podotkl primátor Hrabáč. Ke zpřesnění nákladů dojde až po schválení projektu centrální komisí. Se spolufinancováním by měly pomoct evropské dotace.

Myšlenka přesunout vlakové nádraží blíže dnešnímu autobusovému nádraží není nijak nová. Počítalo se s ní už v územním plánu z roku 1996. Plánovaly to České dráhy. Nakonec od svého projektu upustily.

Přehradní nádrž Přísečnice.
Kryštofovy Hamry? Místo na konci světa, říkají místní. Ale krásné

Problém je, že chomutovské nádraží je vzdálené téměř kilometr od hlavní třídy, přičemž městská doprava tam nijak často nezajíždí. Vede tam ponurá liduprázdná ulice. Sama stanice má sypaná nástupiště, takže se cestující k vlakům dostávají tak, že přecházejí koleje, což není bezpečné. Vše se má změnit s přesunem. Studie počítá s nádražím, které bude z centra dostupné v řádu minut a bude mít moderní bezbariérově řešenou nádražní halu. V rámci stavby má dojít ke změně napájení soustavy trakčního vedení a celé řadě technologických a stavebních úprav. Ve stanici se zvýší rychlost vlaků a zkrátí přestupní vazby. Díky přesunu nádraží se může Chomutov zbavit také železničních přejezdů na silnici I/13 a nad uhelnými sklady. Samo opuštěné nádraží s přilehlými plochami pak může posloužit jako rozvojová zóna.

SŽ původně pracovala s předpokladem, že práce začnou v roce 2024 a potrvají do roku 2026. Později termín upravila na léta 2025 až 2028. Zpřesnění harmonogramu bude možné až v okamžiku schválení záměru projektu centrální komisí.