Mnozí z nich tak patrně zažili pořádný šok ze ztráty zaměstnání, která přišla rychle. V pondělí o reorganizaci rozhodla Rada města, v úterý si zaměstnanci úřadu chodili k tajemníkovi pro výpovědi. Podle informací Deníku byla místa zrušena k 1. listopadu, odcházejí dostanou dvouměsíční odstupné.

„Město v rámci reorganizace zrušilo devatenáct pracovních pozic,“ odpověděl na otázku Deníku mluvčí magistrátu Tomáš Branda. Propouštění se tak týká necelé desetiny zaměstnanců magistrátu, nově jich pro město bude pracovat 224.

Radnice se dušuje, že menší počet pracovních sil neovlivní služby pro občany. „Zrušením pracovních pozic se neomezí správní činnosti úřadu nebo poskytování služeb občanům,“ odpovídá mluvčí. Podle něho odejdou lidé, kteří zařizovali servis pro samotný magistrát a kontrolní činnost. Jiné mají nahradit nové informační technologie.

Od reorganizace si vedení města slibuje výrazné úspory, za rok se díky propouštění má ušetřit osm milionů korun. Chomutov nyní potřebuje každou korunu, protože příjmy se kvůli nižší výtěžnosti daní snížily o další desítky milionů korun. V důsledku ekonomické recese tak nepropouštějí pouze soukromé firmy, ale i státní správa a samospráva.

Na toto téma čtěte glosu: Krize versus IPRM

Chomutov už dříve zastavil takřka veškeré investice, peníze jdou především do dotačních akcí, z nichž je největší megaprojekt na Zadních Vinohradech. Pokud by město neplatilo spoluúčast, o stamilionové dotace by mohlo přijít.

Pro hospodaření města bylo kritické třetí čtvrtletí. Po prázdninách, kdy daně odvádějí podnikatelé, totiž bylo jasné, že příjmy klesnou o další desítky milionů.

Městu tak hrozilo, že nebude mít ani na provoz. „V žádném případě nechceme připustit, aby byly běžné výdaje kryty kontokorentním úvěrem či kapitálovými příjmy. Stačí, že již nyní provozní výdaje částečně kryjeme z prostředků původně plánovaných na investiční akce a opravy,“ podotýká k situaci chomutovská primátorka Ivana Řápková.

Chomutov svádí nutnost propouštění na ministerstvo financí. „Špatná prognóza ministerstva, která se sekla o patnáct procent, zapříčinila, že stát do pololetí obce přeplatil a nyní si daňové přeplatky strhává zpět.,“ uvádí mluvčí Branda. Podle ekonoma Jana Mareše město daňové příjmy rozpočtovalo střízlivěji než ministerstvo. „S takovým propadem jsme ale nepočítali,“ dodává Mareš.

Kadaň nepropouští

V Kadani, která patří mezi velké správní obvody, se úředníci propouštět nebudou. Potvrdil to starosta Jiří Kulhánek. Pracuje tam 156 úředníků včetně strážníku městské policie.

O místo přijde 19 úředníků. Město tím má ušetřit 8 milionů korun za rok. Čistě matematicky každý propuštěný úředník tak městu ušetří cca 421 tisíc korun za rok, to znamená zhruba 35 tisíc korun za měsíc.

Pro úřad bude 1. 11. 2009 pracovat 224 zaměstnanců.