Zahřát, zasypat, „zažehlit“

Ve čtvrtek dopoledne najel do Palackého ulice speciální vůz s tříčlennou posádkou. Kolemjdoucí s překvapením sledovali, jak se valí kouř z vozovky, práci mužů v reflexních vestách, i to že stačilo pouhých dvacet minut a bylo hotovo. Původní výtluk zmizel. Splynul s vozovkou.

Ojedinělá metoda získala v roce 2009 zlatou medaili na brněnském stavebním veletrhu za cenný přínos stavebnictví.

„Využívá patent hloubkového ohřevu asfaltového povrchu,“ nastínil Vít Jakoubek, jednatel společnosti Dipos, která práce prováděla. „Výhoda je v tom, že nic nefrézujeme a není potřeba úsek dlouhodobě uzavírat. Do půl hodiny odjíždíme a vozovka je připravená k provozu,“ nastínil.

Výtluk se nejdřív vymete a poté na něj najede vůz s rozehřátým čelem. Vozovka se nahřívá infrazářením do 160 – 170 stupňů Celsia. Povrch opravy pak stavebníci rozhrabou a doplní nahřátými asfaltovými krami. Materiál se zaválcuje vibroválcem. Zažehlí. Podle slov odborníků nemá výplň sklony vypadávat. Stává se identickou součástí vozovky.

Zkouška nanečisto

Vzhledem k vynaloženým prostředkům i času, vycházípráce navíc i levněji. Města se ji zdráhají využívat ve větší míře jen proto, že mají nakoupenou jinou technologii, kterou potřebují využít.

Chomutov má naopak zájem do toho jít. „Necháme s její pomocí zkušebně opravit ulice Palackého, část Beethovenovy, Riegrovu a část Mostecké,“ vyjmenoval náměstek primátora Martin Klouda. Celou Mosteckou, která je na výtluky bohatá, tímto způsobem není možné opravit. Kryje jí pouze tenká vrstva asfaltu na kamenné dlažbě, zatímco technologie se dá uplatnit jen na kvalitní podkladní vrstvě. Práce pro Chomutov odvede dodavatelská firma. „Pokud budou výsledky úspěšné, rádi bychom, aby takový stroj měly přímo technické služby a průběžně mohly opravovat většinu silnic ve městě,“ uzavřel Klouda.