Březenský tunel slaví páté narozeniny. Do provozu byl uveden 1. dubna 2007. Patří sice k nejmladším železničním tunelům, je ale se svými 1758 metry tím nejdelším v zemi. O pár metrů překonal i Špičácký tunel na Klatovsku, který uvedli do provozu v roce 1878.
Březenský tunel je jednokolejný a není elektrifikovaný. Vybudován byl jako součást zhruba sedmikilometrové přeložky železniční trati Praha Chomutov v úseku Březno u Chomutova Chomutov. Trať byla přeložena kvůli uvolnění dobývací prostoru hnědouhelného povrchového dolu Severočeských dolů. Stavba přeložky, která začala v květnu 2000, měla být dokončena již v roce 2004, provázely ji ale problémy s nestabilním podložím. Strop budovaného tunelu se několikrát propadl, což práce zkomplikovalo i prodražilo.
Výstavbu financovala společnost Severočeské doly jako náhradu důlních škod na stávající trati. Náklady na stavbu se vyšplhaly na zhruba 2,4 miliardy z původně plánovaných 1,2 miliardy korun.
Přeložku stavělo konsorcium firem Metrostav, Stavby silnic a železnic a Vodní stavby.
Zajímavosti o českých tunelech
Počet železničních tunelů:156, z toho je 118 provozováno jako jednokolejné, 38 jako dvojkolejné (jako dvojkolejné je postaveno celkem 68 tunelů)
Nejdelší železniční tunely:
1. Březenský: 1758 m (rok 2007)
2. Špičácký: 1747,25 m (r. 1878)
3. Jižní vítkovský, Praha: 1364m (rok 2008
4. Severní vítkovský, Praha: 1316 m (rok 2008)
5. Vinohradský I, Praha: 1145,5 m, (1871)
6. Vinohradský II: 1126 m (1944)
7. Vinohradský III: 1125 m (1125)
Nejstarší železniční tunel:
Třebovický (Ústeckoorlicko), zprovozněn roku 1845)