Datum 5. března 1945 se do historie regionu zapsalo jako den, respektive noc, kdy byla v průběhu II. světové války naposledy bombardována chemička v Záluží. Nálet, který provedly letouny britského Bomber Command RAF, zasáhl také Chomutovsko, protože tam havarovaly dva těžké britské bombardéry, které smetli z temné oblohy němečtí noční stíhači.

„Podle hlášení Luftschutz – Shadensmeldung zaútočilo na chemický závod, oblast Mostu a nejbližší okolí dvacet letadel, přilétajících ze severu, severozápadu nebo ze západního směru. Němci napočítali na padesát shozených pum," říká badatel Karel Otto Novák z Mostu s tím, že stroje bombardovaly Mostecko z výšky 4 – 5 tisíc metrů. Při náletu přišlo o život 43 lidí. Těžce bylo zraněných 74 a lehce 45. Nejvíce obětí na životech bylo napočítáno mezi válečnými zajatci, z toho 27 bylo Francouzů. Samotná akce trvala sotva patnáct minut.

Nepřehlédněte: Namísto valentýnek padaly z nebe bomby

Nálet patřil k těm malým, protože hlavní bombardovací proud 700 letounů tu noc směřoval v rámci operace Thunderclap na saské město Chemnitz. Po odhození pum se hlavní část svazu otáčela k domovu nad Krušnými horami, kde na ni zaútočili němečtí noční stíhači. Britové v tomto prostoru ztratili tři letouny. Dva dopadly na Chomutovsku.

„Po útoku noční stíhačky Junkers 88 se poblíž Měděnce zřítil čtyřmotorový Lancaster od 625. perutě, který osádka nazvala Freddie Firkin, podle jedné z komiksových postav, a nedaleko Domašína se zřítil další čtyřmotorák, a sice Halifax od 102. squadrony, letci pojmenovaný Munga Taipo. Třetí ztracený bombardér havaroval v západních Čechách u obce Hranice, nedaleko Aše," uvádí známý letecký historik a publicista Jiří Rajlich v knize Mustangy nad Protektorátem.

Anabázi osádek z letounů havarovaných na Chomutovsku sestavil další z historiků - Jindřich Marek, který působil v chomutovském regionálním muzeu, dnes je velice úspěšným autorem literatury faktu. Ten zjistil, že se členové osádky Lancasteru, který dopadl u Měděnce, zachránili na padácích a přečkali do konce války v německém zajetí. Marek v roce 1988 dokonce zorganizoval návštěvu tří letců osádky, Josepha Williamse, Roberta Pyetta a Williama Petrachenka, v tehdejším Československu. Navštívili i místa, kde trosky jejich letounu dopadly.

Připomeňte si také: Smrt přilétla na poslední chvíli z letního nebe

Osádka druhého stroje, který se zřítil u Domašína, tolik štěstí neměla. Čtyři ze sedmi letců havárii nepřežili. „Když náš letoun začal hořet, dal kapitán rozkaz k seskoku padákem, bohužel se to podařilo jen mě a dalším dvěma. Po opuštění letadla jsem na chvíli ztratil vědomí, ani vlastně nevím, jak jsem zatáhl za pákovou pojistku. Stroj musel explodovat ještě ve vzduchu, proto zbylí členové osádky zahynuli," vzpomínal v jednom z dopisů na celou událost palubní mechanik Sgt A. J. E. Morton. 

Osádka Lancasteru (CF-F2, Freddie Firkin), od 625. perutě RAF: F/O J. W. Alexander, Sgt C. C. Lear, F/O F. R.Chapson, F/O W. Petrachenko, F/Sgt W.G. Morgan, Sgt R. Pyett, Sgt J. V. Williams.

Osádka Halifaxu (DY-Q, Munga Taipo), od 102. Perutě RAF: F/O J. A. Hurley (zahynul), F/O K. A. Valentine (zajat), Sgt J. T. Smith (zahynul), F/Sgt H. Briggs (zahynul), Sgt T. Cooney (zahynul), Sgt A. J. E. Morton (zajat), Sgt K. White (zajat)