VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tuneláři se při čištění tubusů ani nezastaví

Řehlovice - Fotoreportér Deníku vyrazil s řehlovickými dálničáři na D8 na pravidelnou očistu obou dálničních tunelů Libouchec a Panenská.

23.4.2010
SDÍLEJ:

Mobilní technikou i ručně kartáčem jsem s tuneláři na D8 absolvoval pravidelné čištění tubusů dálničních tunelů Panenská a Libouchec na ústecké dálnici D8.Foto: Petr Zajíc

Na ústecké dálnici D8 panuje nezvyklý ruch. Místo kamionů a automobilů do tunelu časně ráno najela technika pracovníků údržby dálnice. Pravá část tunelových tubusů totiž prochází pravidelnou očistou.

S řidičem Heřmanem Richtrem nasedám do speciálního stroje s dvoumetrovým kartáčem a společně se vydáváme čistit stěny tubusu dálničního tunelu Libouchec na D8. Dlouhý je 2146 metrů.

Kartáč řidič ovládá stejně jako hru

„Neboj se, je to snadné. Jako kdybys hrál nějakou hru na playstationu. Vše ovládáš těmito joysticky. Jen pozor, abys nevzal s sebou i některý z těch reproduktorů. Nejprve se myje horní část stěny a pak ta dolní,“ vysvětluje řidič Heřman Richter

Počasí je v okolí Libouchce a Petrovic rozmarné a teplota je tam vždy až o pět stupňů nižší, než v Ústí nad Labem. Padá mlha a do toho začíná pršet. Pracujeme naštěstí uvnitř dálničních tubusů. Déšť nám proto nevadí. Zato rámus ano.

Stroje údržby dálnice totiž dělají uvnitř tunelů nepředstavitelný hluk, který ještě mnohem více znásobuje speciální akustika tubusů. Po chvilce neslyším ani slovo. Uvnitř stroje mycího kartáče je naštěstí o poznání klidněji.

Jede to téměř samo. Autokartáč se pohybuje pomalu a každých pár metrů navíc přibrzďujeme a kartáčem opatrně objíždíme reproduktory instalované na stěně.

„Při loňském čištění se mi ale také podařilo jeden reproduktor nechtěně kartáčem sundat, i to se stává ,“ prozradil na sebe řidič kartáče Heřman Richter.

Očistou prochází 170 kamer

Silným provozem v tunelech se na stěnách tubusů tvoří mazlavý povlak. Ten zhoršuje i kvalitu obrazu kamer a intenzitu světel. Očistou pravidelně prochází 128 vnitřních kamer v tunelu Panenská a 42 kamer v tunelu Libouchec.

Na pomoc si dálničáři z údrži vedle kropících vozů a kartáčů berou i automobilové zametáky. Dálničáři nasazují i speciální čistící vozidlo určené jen pro údržbu v tunelech.

Jeho volant je instalován vpravo, stejně jako vozidla v Londýně. Má to své opodstatnění. Řidič tak lépe zajede k pravému okraji.

V tunelu v tu chvíli pracuje přibližně čtyřicet lidí. „Očistou postupně prochází vše, od kanalizace, vozovky, drenáže stěn, reproduktorů, kamer a osvětlení až po dopravní značení,“ vysvětluje tunelový technik František Boubelík.

Očista začíná spláchnutím vozovky, pak se povrch dálničního tunelu včetně stěn vykartáčuje, zametákem se odstraní nečistoty a fekálním vozem vysají splašky z kanalizace.

S kbelíkem v ruce lezu na plošinu

Vedoucí Střediska správy a údržby dálnice na ústecké D8 Petr Zajíc mi podává ochrannou přilbu a reflexní vestu a doprovází mě k plošině. Zatímco si beru do ruky kbelík, hadr a kartáč, Petr Zajíc si půjčuje redakční fotoaparát a měníme si funkce.

Čeká mě další práce, tentokrát jsem přesedlal z kartáče na vysokozdvižnou plošinu.

„Reproduktory, kamery a osvětlení se čistí postupně a ručně. Jde o nejmodernější a nejnovější dálniční tunely nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Technologie je choulostivá na provoz, a proto se musí pravidelně kontrolovat a také čistit. Kvůli pravidelným očistám bývají tunely jedenáctkrát do roka uzavřeny,“ vysvětluje tunelář František Boubelík.

Jeho hlavní pracovní náplní je administrativa, ale i pravidelné kontroly tunelů. „Jsem tu od začátku provozu D8. Dálniční tunely i celá dálnice byly zprovozněny 21.prosince 2006. Za tu dobu si naši pracovníci mohli doslova osahat veškeré vybavení tunelů. Dá se říci, že znám každý šroubek nebo kabel v obou dálničních tunelech. A co neznám, na to mám rozsáhlou dokumentaci,“ říká dálniční technik Boubelík.

Pod něj spadají další technici, elektrikáři vodaři a dělníci. „Starám se o chod tunelů. Kontroluji veškerou technologii a vybavení tunelů. Při čištění navíc koordinuji práce lidí z různých firem, kteří tu pracují na očistě,“ říká tunelář František Boubelík.

Největším nepřítelem dálničních tunelů je posypová sůl. „Dostane se všude a co není z nerezu, to sůl poničí. I přes moderní odvětrávání zůstávají v tunelech zplodiny z výfuků projíždějících aut. Škodlivé látky pak dělají nejen po stěnách, ale i na technice a kamerách mazlavý filtr. Proto také tunely procházejí tak často nutnou očistou,“ vysvětluje tunelář na D8.

Problémy pracovníkům údržby dálnice dělají také samotní řidiči, a to především kamioňáci.

„Zrovna při prvním dni čištění nám tu jeden řidič kamionů prorazil zábrany a vjel až do tunelu a zastavil jen pár metrů od čistících vozů. Jak mohl přehlédnout zábrany, netušíme. Patrně usnul a projel rovně. Štěstí, že se nikomu nic nestalo,“ uvedl František Boubelík.

Řidiči si pletou tunely se závody

Vedoucí dálnice v Řehlovicích Petr Zajíc k tomu podotkl, že tunelářům znepříjemňují život nezodpovědní řidiči osobních vozidel, kteří ignorují dopravní značení a pletou si tunely se závodní dráhou.

„Od zahájení provozu tunelů jsme tu evidovali již řadu prohřešků, kdy například do tunelů vjeli cyklisté, přišli se tam podívat lidé a chtěli projít až po karamboly uvnitř tunelů. Všechny nehody se tam naštěstí ale zatím obešly bez vážného zranění nebo škod,“ řekl Zajíc.

Dálnice D8 má trojí jištění

Dálniční úsek od Řehlovic po státní hranice s Německem má hned trojí jakési speciální profesionální bezpečnostní jištění.

Vedle pracovníků Střediska údržby dálnice, kteří se starají o bezproblémovou sjízdnost D8, bdí nad provozem na dálnici také profesionální hasiči z Petrovic a také dálniční policisté, kteří sídlí rovněž v Řehlovicích.

Všechna tři pracoviště mají shodné dispečinky s monitorovací stěnou a panely, kterými například policisté ovládají dopravní značení nejen v tunelech, ale také na celém úseku D8. Výstupy z jednotlivých kamer, S.O.S. hlásek a bezpečnostních čidel tak dispečerům poskytují veškeré informace o dění na dálnici ve dne v noci.

Jednotka profesionálních hasičů z horské obce Petrovic na Ústecku za tři roky své existence vyjížděla k více než 250 zásahům, a to především k dopravním nehodám na dálnici D8.

Právě kvůli dálničnímu úseku vyrostla doslova na zelené louce nová požární stanice profesionálních hasičů. Podle velitele petrovické stanice Jaroslava Voláka jde o jednu z nejmodernějších hasičských stanic v republice.

Vedle dvou hasičských cisteren s vyprošťovací technikou a velitelského vozu mají hasiči z Petrovic k dispozici také vyvážecí soupravu, pásové vozidlo, které nasazují především v těžko přístupných místech pro dopravu hasící techniky například při lesních požárech. Hasiči tam mají k dispozici i vlastní hydrant na vodu a čerpací stanici PHM.

Čištění tunelu mezitím dál pokračuje. Připadám si jak na houpačce, plošina mě pravidelně vozí sem a tam. Ještě, že netrpím závratí. K jednomu reproduktoru se mnou nakonec jede na plošině i šéf dálnice D8 Petr Zajíc.

Na rozdíl ode mě se mu do výšky prý příliš nechtělo. Kvůli fotografii ale nakonec kývne a jedeme. Ještě pár tahů mokrým hadrem a kartáčem a reproduktor je zas jako nový. Končím očistu a jedu domů.

Autor: Jan Vraný

23.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Instalatér, topenář 20 000 Kč

Instalatéři vodovodů Provozní montér vodovodů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: V případě zájmu zaslat strukturovaný životopis na email: dagmar.machova@scvk.cz , , Místo výkonu práce - Severočeské vodovody a kanalizace, a.s. - Jirkov, ul. Jezerská - čistírna odpadních vod, , Pracovní náplň - provádění a řízení provozních montážních a údržbářských prací na vodovodní síti a vodohospodářských objektech, provádění odborných montážních prací dle dispozic nadřízených, vykonávání pracovní pohotovosti, , Nabízíme - zázemí silné nadnárodní společnosti, jistotu a stabilitu velké firmy, nadstandardní zaměstnanecké výhody vyplývající z kolektivní smlouvy, možnost dalšího profesního vzdělávání,, Mzda - 20 000,- Kč + 13 a 14 plat + možnost výplaty odměn - po zapracování možnost navýšení., Pracovní poměr na dobu určitou s možností na dobu neurčitou., , Požadujeme - SO s výučním listem (nejlépe vyučen v oboru), platný svářečský průkaz výhodou, řidičský průkaz sk. B, práce na PC výhodou, praktické myšlení, samostatnost, preciznost a přesnost. Pracoviště: Severočeské vodovody a kanalizace, a.s. - závod chomutov, Lipská, č.p. 4696, 430 01 Chomutov 1. Informace: Dagmar Machová, .

Výroba - Výroba Obsluha strojů 16 000 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z pryže Operátor/ka ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: V případě zájmu zaslat strukturovaný životopis na email: nikola.vrbova@tgcz.cz, , Místo výkonu práce - Toyoda Gosei Czech, s.r.o., Klášterec nad Ohří, , Požadujeme: manuální zručnost, spolehlivost a časovou flexibilitu. Pracoviště: Toyoda gosei czech, s.r.o., Průmyslová, č.p. 2, 431 51 Klášterec nad Ohří 1. Informace: Nikola Vrbová, +420 735 764 965.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Ostatní pracovníci v dopravě 26 000 Kč

Vlakvedoucí v osobní dopravě Vlakvedoucí osobních vlaků. Požadované vzdělání: úsv. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Strukturovaný životopis a motivační dopis zasílejte elektronickou formou na adresu: zatirandova@gr.cd.cz, , Místo výkonu práce - Středisko vlakových čet Chomutov , , Požadujeme - kladný přístup k práci s lidmi, komunikativní a pozitivní osobnost, odolnost vůči stresu, spolehlivost, odpovědnost, samostatnost, loajalita., Specifické znalosti - uživatelská znalost PC, znalost AJ nebo NJ výhodou, ochota dalšího vzdělávání, úspěšné složení odborné zkoušky, , Nabízíme - jízdní výhody, dovolená navíc.. Pracoviště: České dráhy, a.s. - železniční stanice chomutov, Nádražní, č.p. 596, 430 03 Chomutov 3. Informace: Eva Jelínková, +420 725 744 983.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 25 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Specialistka/sta s Nj. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Doporučenku ÚP uplatnit u zaměstnavatele po předchozí telefonické domluvě na č. 474 316 502 v době PO-PA od 9,30 do 14,30 hod. , , Ostatní zájemci volat a domluvit pohovor tel.č. 474 316 502 v době PO-PA od 9,30 do 14,30 hod., nebo zaslat strukturovaný životopis na e-mail: hanzlikova@bestcasing.com, , Místo výkonu práce: BEST CASING s.r.o., Průmyslová č.p. 1, Vernéřov, Klášterec nad Ohří, , Naše firma se zabývá produkcí a zpracováním přírodních střívek, pro jejich následné použití v potravinářském průmyslu. Více informací na www.bestcasing.eu, , Požadujeme - min. středoškolské vzdělání s maturitou, snahu učit se nové poznatky, spolehlivost, znalost německého jazyka na komunikativní úrovni nebo min. středně pokročilé s možností zlepšovat si znalosti v rámci zaměstnaneckého poměru, Výhodou - řidičský průkaz skupiny B, zkušenosti s prací v kanceláři, znalost aglického jazyka, , Nabízíme - zázemí středně velké rodinné firmy, zaučení ve všech firemních systémech, (především fakturace), stabilní patové ohodnocení s možností platového růstu, , , Pracovní doba - 7,00 - 15,30 hod.. Pracoviště: Best casing s.r.o., Průmyslová, č.p. 1, 431 51 Klášterec nad Ohří 1. Informace: Martina Hanzlíková, +420 474 316 502.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
15

V Ústeckém kraji si lidé půjčují nejmenší částky z celé republiky

Tuning sraz Carwars na letišti v Panenském Týnci
68

OBRAZEM: Carwars: tuning, závody, skvělá auta a hlavně jedna velká párty

Vítáme vás na světě! Nově narozená miminka v okrese Chomutov

Okres Chomutov /ANKETA/ - Podívejte se na čerstvě narozené nové občánky z našeho okresu. Rodičům blahopřejeme!

FOTO: Vila cirkusového principála ožila hudbou i divadlem

Jirkov - Na děti čekala spousta zážitků, soutěží a tvoření. Na své si přišli i dospěláci.

FOTO: Malí i velcí hasiči změřili síly v požárním sportu

Jirkov - Běh s hasicím přístrojem a hadicí, překonávání rozličných překážek nebo štafeta. V Jirkově se v sobotu 19. května odehrálo okresní kolo požárního sportu dospělých.

„Vyfoť se nahá!“ Sexuálních útoků na mladé po internetu přibývá

Ústecký kraj /ANKETA/ - Typickému útočníkovi je podle statistik do 25 let. Vydírají děti a teenagery.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT