VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tuneláři se při čištění tubusů ani nezastaví

Řehlovice - Fotoreportér Deníku vyrazil s řehlovickými dálničáři na D8 na pravidelnou očistu obou dálničních tunelů Libouchec a Panenská.

23.4.2010
SDÍLEJ:

Mobilní technikou i ručně kartáčem jsem s tuneláři na D8 absolvoval pravidelné čištění tubusů dálničních tunelů Panenská a Libouchec na ústecké dálnici D8.Foto: Petr Zajíc

Na ústecké dálnici D8 panuje nezvyklý ruch. Místo kamionů a automobilů do tunelu časně ráno najela technika pracovníků údržby dálnice. Pravá část tunelových tubusů totiž prochází pravidelnou očistou.

S řidičem Heřmanem Richtrem nasedám do speciálního stroje s dvoumetrovým kartáčem a společně se vydáváme čistit stěny tubusu dálničního tunelu Libouchec na D8. Dlouhý je 2146 metrů.

Kartáč řidič ovládá stejně jako hru

„Neboj se, je to snadné. Jako kdybys hrál nějakou hru na playstationu. Vše ovládáš těmito joysticky. Jen pozor, abys nevzal s sebou i některý z těch reproduktorů. Nejprve se myje horní část stěny a pak ta dolní,“ vysvětluje řidič Heřman Richter

Počasí je v okolí Libouchce a Petrovic rozmarné a teplota je tam vždy až o pět stupňů nižší, než v Ústí nad Labem. Padá mlha a do toho začíná pršet. Pracujeme naštěstí uvnitř dálničních tubusů. Déšť nám proto nevadí. Zato rámus ano.

Stroje údržby dálnice totiž dělají uvnitř tunelů nepředstavitelný hluk, který ještě mnohem více znásobuje speciální akustika tubusů. Po chvilce neslyším ani slovo. Uvnitř stroje mycího kartáče je naštěstí o poznání klidněji.

Jede to téměř samo. Autokartáč se pohybuje pomalu a každých pár metrů navíc přibrzďujeme a kartáčem opatrně objíždíme reproduktory instalované na stěně.

„Při loňském čištění se mi ale také podařilo jeden reproduktor nechtěně kartáčem sundat, i to se stává ,“ prozradil na sebe řidič kartáče Heřman Richter.

Očistou prochází 170 kamer

Silným provozem v tunelech se na stěnách tubusů tvoří mazlavý povlak. Ten zhoršuje i kvalitu obrazu kamer a intenzitu světel. Očistou pravidelně prochází 128 vnitřních kamer v tunelu Panenská a 42 kamer v tunelu Libouchec.

Na pomoc si dálničáři z údrži vedle kropících vozů a kartáčů berou i automobilové zametáky. Dálničáři nasazují i speciální čistící vozidlo určené jen pro údržbu v tunelech.

Jeho volant je instalován vpravo, stejně jako vozidla v Londýně. Má to své opodstatnění. Řidič tak lépe zajede k pravému okraji.

V tunelu v tu chvíli pracuje přibližně čtyřicet lidí. „Očistou postupně prochází vše, od kanalizace, vozovky, drenáže stěn, reproduktorů, kamer a osvětlení až po dopravní značení,“ vysvětluje tunelový technik František Boubelík.

Očista začíná spláchnutím vozovky, pak se povrch dálničního tunelu včetně stěn vykartáčuje, zametákem se odstraní nečistoty a fekálním vozem vysají splašky z kanalizace.

S kbelíkem v ruce lezu na plošinu

Vedoucí Střediska správy a údržby dálnice na ústecké D8 Petr Zajíc mi podává ochrannou přilbu a reflexní vestu a doprovází mě k plošině. Zatímco si beru do ruky kbelík, hadr a kartáč, Petr Zajíc si půjčuje redakční fotoaparát a měníme si funkce.

Čeká mě další práce, tentokrát jsem přesedlal z kartáče na vysokozdvižnou plošinu.

„Reproduktory, kamery a osvětlení se čistí postupně a ručně. Jde o nejmodernější a nejnovější dálniční tunely nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Technologie je choulostivá na provoz, a proto se musí pravidelně kontrolovat a také čistit. Kvůli pravidelným očistám bývají tunely jedenáctkrát do roka uzavřeny,“ vysvětluje tunelář František Boubelík.

Jeho hlavní pracovní náplní je administrativa, ale i pravidelné kontroly tunelů. „Jsem tu od začátku provozu D8. Dálniční tunely i celá dálnice byly zprovozněny 21.prosince 2006. Za tu dobu si naši pracovníci mohli doslova osahat veškeré vybavení tunelů. Dá se říci, že znám každý šroubek nebo kabel v obou dálničních tunelech. A co neznám, na to mám rozsáhlou dokumentaci,“ říká dálniční technik Boubelík.

Pod něj spadají další technici, elektrikáři vodaři a dělníci. „Starám se o chod tunelů. Kontroluji veškerou technologii a vybavení tunelů. Při čištění navíc koordinuji práce lidí z různých firem, kteří tu pracují na očistě,“ říká tunelář František Boubelík.

Největším nepřítelem dálničních tunelů je posypová sůl. „Dostane se všude a co není z nerezu, to sůl poničí. I přes moderní odvětrávání zůstávají v tunelech zplodiny z výfuků projíždějících aut. Škodlivé látky pak dělají nejen po stěnách, ale i na technice a kamerách mazlavý filtr. Proto také tunely procházejí tak často nutnou očistou,“ vysvětluje tunelář na D8.

Problémy pracovníkům údržby dálnice dělají také samotní řidiči, a to především kamioňáci.

„Zrovna při prvním dni čištění nám tu jeden řidič kamionů prorazil zábrany a vjel až do tunelu a zastavil jen pár metrů od čistících vozů. Jak mohl přehlédnout zábrany, netušíme. Patrně usnul a projel rovně. Štěstí, že se nikomu nic nestalo,“ uvedl František Boubelík.

Řidiči si pletou tunely se závody

Vedoucí dálnice v Řehlovicích Petr Zajíc k tomu podotkl, že tunelářům znepříjemňují život nezodpovědní řidiči osobních vozidel, kteří ignorují dopravní značení a pletou si tunely se závodní dráhou.

„Od zahájení provozu tunelů jsme tu evidovali již řadu prohřešků, kdy například do tunelů vjeli cyklisté, přišli se tam podívat lidé a chtěli projít až po karamboly uvnitř tunelů. Všechny nehody se tam naštěstí ale zatím obešly bez vážného zranění nebo škod,“ řekl Zajíc.

Dálnice D8 má trojí jištění

Dálniční úsek od Řehlovic po státní hranice s Německem má hned trojí jakési speciální profesionální bezpečnostní jištění.

Vedle pracovníků Střediska údržby dálnice, kteří se starají o bezproblémovou sjízdnost D8, bdí nad provozem na dálnici také profesionální hasiči z Petrovic a také dálniční policisté, kteří sídlí rovněž v Řehlovicích.

Všechna tři pracoviště mají shodné dispečinky s monitorovací stěnou a panely, kterými například policisté ovládají dopravní značení nejen v tunelech, ale také na celém úseku D8. Výstupy z jednotlivých kamer, S.O.S. hlásek a bezpečnostních čidel tak dispečerům poskytují veškeré informace o dění na dálnici ve dne v noci.

Jednotka profesionálních hasičů z horské obce Petrovic na Ústecku za tři roky své existence vyjížděla k více než 250 zásahům, a to především k dopravním nehodám na dálnici D8.

Právě kvůli dálničnímu úseku vyrostla doslova na zelené louce nová požární stanice profesionálních hasičů. Podle velitele petrovické stanice Jaroslava Voláka jde o jednu z nejmodernějších hasičských stanic v republice.

Vedle dvou hasičských cisteren s vyprošťovací technikou a velitelského vozu mají hasiči z Petrovic k dispozici také vyvážecí soupravu, pásové vozidlo, které nasazují především v těžko přístupných místech pro dopravu hasící techniky například při lesních požárech. Hasiči tam mají k dispozici i vlastní hydrant na vodu a čerpací stanici PHM.

Čištění tunelu mezitím dál pokračuje. Připadám si jak na houpačce, plošina mě pravidelně vozí sem a tam. Ještě, že netrpím závratí. K jednomu reproduktoru se mnou nakonec jede na plošině i šéf dálnice D8 Petr Zajíc.

Na rozdíl ode mě se mu do výšky prý příliš nechtělo. Kvůli fotografii ale nakonec kývne a jedeme. Ještě pár tahů mokrým hadrem a kartáčem a reproduktor je zas jako nový. Končím očistu a jedu domů.

Autor: Jan Vraný

23.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

539490 - Střihači textilu, kůží a podobných materiálů14 000 Kč

Střihači textilu, kůží a podobných materiálů stříhač/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Dostavte se k osobnímu jednání vždy ve ČT od 13:00 do 14:00 hod. na adresu: Na Moráni č.p. 1362/12, 430 01 Chomutov 1(životopis s sebou), , Místo výkonu práce - Pražská 5447 , Chomutov , , Požadujeme - manuální zručnost, fyzická zdatnost, učenlivost, zodpovědnost,. Pracoviště: Better job s.r.o., Na Moráni, č.p. 1362, 430 01 Chomutov 1. Informace: Gabriela Rašková, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník15 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků skladník/ice. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Doporučenku ÚP uplatnit u zaměstnavatele po předchozí telefonické domluvě na tel. č.:, 732 208 139 v době Po - Pa od 9,00 - 12,00 hod., , Ostatní zájemci volat a domluvit pohovor na tel.č. 732 208 139, , Místo výkonu práce - DODO SKLAD s.r.o., Málkov č.p. 64, 430 01 Chomutov 1, , Preferujeme uchazeče z okolí., Vzhledem k charakteru práce vhodné spíše pro muže., , Pracovní doba je od 7,30 - 15,30 hod. , , Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení.. Pracoviště: Dodo sklad s.r.o., 430 01 Chomutov 1. Informace: Josef Hevler, +420 732 208 139.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník22 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník/ice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 121. Poznámka: V případě zájmu zaslat strukturovaný životopis na email: chladkova@adtech.cz, , Místo výkonu práce - Klášterec nad Ohří, , Požadujeme - průkaz řidiče VZV, znalost MS Office - Excel, Word, vazačský a jeřábnický průkaz výhodou, samostatnost, časová flexibilita, , Nábízíme - stravenky, 13. plat při splnění podmínek, příspěvek na penzijní připojištění, příspěvek na životní pojištění,. Pracoviště: Ad - tech s.r.o., Průmyslová, č.p. 9, 431 51 Klášterec nad Ohří 1. Informace: Veronika Chládková, +420 474 316 585.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač20 000 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů Obsluha CNC strojů,NC strojů a programátor. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Doporučenku ÚP uplatnit u zaměstnavatele po předchozí telefonické domluvě na č. 702 002 464 v době Po - Pa od 10,00 - 16,00 hod. (životopis s sebou), , ostatní zájemci zaslat strukturovaný životopis na email: cingel@cnsindustry.cz, nebo volat na tel.č.: 702 002 464 ve výše uvedené době a domluvit pohovor, , Místo výkonu práce - Dukelská č.p. 5637, 430 01 Chomutov 1, , Požadujeme - vyučen a praxe v oboru, , Nabízíme - ubytování, stravenky, příspěvek na dopravu, 5 týdnů dovolené. Pracoviště: Cns-industrys,r,o, 01, Dukelská, č.p. 5637, 430 01 Chomutov 1. Informace: Slavomír Cingel, +420 702 002 464.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Za nemocného sedmiletého Péťu se budou rvát hokejisté i hudebníci

Čeští hokejisté zatím v olympijském turnaji jen vítězí. Bude to platit i po páteční bitvě s Rusy?
19

ANKETA: Rusové budí respekt. Češi je ale mohou porazit

Piráti doma v přípravě podruhé během dvou dnů porazili Vervu Litvínov

Chomutov - První třetina příliš šancí nenabídla, ale Piráti je na rozdíl od Vervy dokázali využít a tak po prvních dvaceti minutách zaslouženě vedli 2:0. Ve druhé části se střelecky prosadili i hosté, ale domácí vzápětí odpověděli třetí brankou a opět odskočili o dva góly. Ve třetí části Verva opět snížila, ale Grman pojistil výhru Pirátů, kteří tak dokázali porazit Vervu podruhé po dvou dnech.

Zmatená seniorka bloudila v mrazu ulicemi jen spoře oděná

Chomutov - Žena opustila domov pro seniory a vydala se neznámo kam. Naštěstí ji našli strážníci.

Jak jsme žili v Československu: Klub českých turistů Klášterec

Chomutovsko – Každý pátek přinášíme v tištěném vydání Deníku fotky, na kterých se s vámi podíváme do minulosti, do československé minulosti. Další díl naleznete v novinách už v pátek 23. února.

Fanoušci tvrdé muziky a pivaři se zasloužili o tisíce pro charitu

Jirkov - Při projektu Koruna na dně půllitru šla právě tato suma za každé pivo vypité na koncertu na dobré účely.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT