„Bezpečnost na železnici se v posledních dnech stala naprostou prioritou našeho rezortu,“ uvedl na úvod tiskové konference ministr dopravy a současně i průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) s tím, že v některých oblastech již nebude čekat ani den.

Ilustrační snímek
České dráhy navrhly škrty v kolektivní smlouvě. Odboráři jsou ostře proti

Jednou z nich bude podle Havlíčka jasně ustanovená délka pracovní směny. "Směna bude maximálně třináct hodina a tolik diskutovaná režijní jízda bude vždy nad tím," uvedl ministr. Za nezbytné pak označil, aby Sněmovna v září projednala novelu zákona o drahách a aby fungoval monitoring licencí strojvedoucích. 

Nová pravidla 

Další novinkou je možnost odebrání licence strojvedoucím, což Havlíček připodobnil ke kartě řidiče v silničním provozu. "Strojvedoucí, kteří opakovaně nebudou respektovat návěstidla či další pokyny pro bezpečnou jízdu, mohou o licenci přijít, nebo se jim pozastaví," varoval ministr. Za problematické pak Havlíček označil rovněž některé přejezdy a mosty. 

Již od zítřka pak platí nová pravidla na tratích D3. Podle nich se musí strojvedoucí obsluhy vlaku vždy ohlásit dispečerovi pro komunikaci a pro pokyn k další jízdě. 

Železniční nehoda ve Mstěticích na Praze-východ.
Další nehoda na železnici. Vagony se samy rozjely a zdemolovaly auto i domek

V minulých týdnech došlo na české železnici k řadě hojně diskutovaných incidentů. K nejtragičtějšímu z nich došlo v červenci na Karlovarsku u Perninku, kde se střetly dva vlaky. Při nehodě zemřeli dva lidé, dalších 24 pak bylo zraněno. Ze statistik přitom vyplývá, že celkově se v červenci na železnici stalo nejvíce nehod od roku 2015. 

Během tohoto týdne pak přibyly další tři nehody. K poslední z nich došlo v pátek dopoledne, kdy se na železničním přejezdu ve Mstěticích u Prahy samovolně rozjely vagony, které zranily dva lidi a zdemolovaly auto.