Na módní vlně se tak nyní vezou chleby obohacené třeba o ořechy anebo o různé olejniny, kupříkladu chia semínka. „Často se pečou i chleby s takzvanou záparou, kdy se semínka pod vysokým tlakem a teplotou výrazně změkčí. Když se přidají do těsta, je výrobek křehčí a nadýchanější, přitom mu však zůstávají velmi dobré nutriční vlastnosti,“ řekl Deníku výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.

Ilustrační snímek
PŘEHLEDNĚ: Jak ušetřit na drahé elektřině? Vypojte nabíječku, snižte teplotu

Zatímco v dobách vlády komunistů lidé v obchodech mohli koupit jen tři, čtyři druhy chleba, obvykle o vyšší hmotnosti, dnes si v obchodech mohou vybrat z několika desítek druhů výrobků nejrůznějšího složení, váhy i způsobu balení. „Zákazníci zejména nyní po covidu od chleba očekávají zdravotní benefity. Prosazují se proto třeba žitné chleby,“ konstatoval Dřízal. Vzhledem k tomu, že stále více lidí žije „single“, narůstá také zájem o menší balení chleba.

Módním trendem jsou nově speciální chleby vhodné ke grilování, které mívají nižší obsah cukru, ale obsahují naopak více bílkovin. Pekaři takovéto zboží vyrábějí rádi. Nejen že u něj mohou dát prostor své kreativitě, ale mohou jej využít také ve svém marketingu. „U základního chleba totiž pociťují velký tlak řetězců na nízkou cenu, zatímco v případě takovýchto inovací mají větší možnost dosáhnout vyšší přidané hodnoty,“ vysvětlil Dřízal.

Zájem o kvalitní pečivo roste 

Větší zájem zákazníků o kvalitní chleba potvrzuje i to, že prodej pečiva rozpékaného z mraženého polotovaru již neroste. „Vyvinuli jsme aktivitu, aby byl zákazník dobře informován o tom, zda je pečivo čerstvé,“ řekl Deníku předseda představenstva Svazu pekařů a cukrářů Jiří Balabán. Aby těsto toto zmrazení a následné rozmrazení přežilo, musí obsahovat přídavné látky a emulgátory.

„Do čerstvého pečiva to dávat nemusíme, a považovali jsme za férové, aby to zákazník věděl,“ vysvětlil Balabán. O rozpékané pečivo podle něj sice mají lidé zájem stále, ovšem již neroste tak jako dříve.

Pěstitelé se obávají, že je ještě více než dosud může „válcovat“ levná konkurence ze zahraničí, zejména z Polska, kde byla letošní úroda dokonce extrémně dobrá.
České ovocnáře drtí levná polská jablka. Navíc jim chybí i sklady

Pokud budou zákazníci nadále chtít kupovat kvalitní chleba a pečivo, zřejmě jim nezbude nic jiného než si za ně připlatit. „V našem oboru s potkávají všechna negativa, na jaké si vzpomenete,“ posteskl si Balabán. Pekaři se podle něj dnes musejí vyrovnávat jak s nedostatkem zaměstnanců, tak se stále rychleji rostoucími náklady včetně cen energií.

„Nezbývá nám nic jiného než promítnout ceny vstupů do cen zboží,“ prohlásil. „Pokud to obchodníci neakceptují, tak zboží nedostanou, a zákazník se s tím bude muset smířit,“ dodal.

Češi a jejich chleba v číslech

Počet pekáren 700

Ročně se vyrobí chleba (v tunách) 275 000

Denně se upeče chlebů (v kusech) 1 milion

Průměrný Čech ročně sní chleba 40 kilogramů

Průměrný Čech za chleba měsíčně utratí 120 korun

Cena chleba (v korunách za kilogram) 29,76

Zdroj: Svaz pekařů a cukrářů