motiv a mají komíny, pobíhal od jedné párovky ke druhé sedmiletý Lukáš Nosek. V patách měl babičku a dědečka. „Vím že je tu železniční expozice už tři roky, ale nikdy jsem se sem nedostal," přiznal dědeček Lukáše Ctirad Vich. Na Den otevřených dveří přijeli z Prahy. „Ty prostory tady jsou nádherné," dodal Vich. Muzeum vytvořilo depozitář z bývalého depa zdůraznil generální ředitel Národně technického muzea Karel Kasandr. „Tolik zajímavých kolejových vozidel a dalších exponátů tu máme jen díky dobré spolupráci se společnosti České dráhy," řekl ředitel muzea Michal Novotný. Část vystavovaných vozidel je totiž v majetku právě této společnosti. Další vozidla jsou pak majetkem Národně technického muzea.

Hurá mezi koleje

Po úvodních projevech a přivítání hostů došlo na slavnostní přípitek a hned poté se návštěvníci vydali obdivovat bezmála stovku různých exponátů vyrobených mezi lety 1870 až 1980. K vidění tu jsou například lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla, která donedávna sloužila v pravidelném provozu u Českých drah. „Je opravdu těžké, určit, která lokomotiva co je nejcennější. Nádherných věcí je zde celá řada a jejich hodnota je nevyčíslitelná," konstatoval s úsměvem ředitel Novotný.
K největším lákadlům bezpochyby patří parní lokomotivy v čele s rychlíkovým Albatrosem 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil dosud nepřekonaný rekord někdejších Československých státních drah rychlostí 162 kilometrů v hodině. Obdiv také vzbuzuje první poválečná parní lokomotiva 534.030, nebo tramvajová parní lokomotiva Gartenau vyrobená v Linci roku 1887.

To je nádhera

„Das ist schön (to je nádhera)," rozplýval se nad salonním vozem jeden vozíčkář z Německa. To vyhlídkový salonní vůz Ústecko-teplické dráhy z roku 1900 budil tak velkou pozornost. Svou krásou si s ním bezpochyby nezadal ani salonní vůz vyrobený Kopřivnickou vozovkou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda. Mezi nejnovější exponáty depozitáře patří kolejový rotační parní sněhomet značky Henschel und Sohn z roku 1943 nebo ozubnicová tendrová parní lokomotiva 404.003. Kdo nezvládne návštěvu o tomto víkendu, může se přijít podívat koncem prázdnin, kdy bude další den otevřených dveří. „Otevřeno letos bude ještě 28 – 30 srpna s tím, že první den ve spolupráci se společností České dráhy přijede ráno z Lužné u Rakovníka parní vlak, který se tu otočí a odpoledne pojede zpátky do Lužné," prozradil ředitel muzea.
Bohužel, v současné době nemá muzeum kapacity na to, aby byl depozitář přístupný delší dobu. „Pracujeme na tom, abychom mohli provozovat muzeum alespoň přes léto, ale zatím je nás málo," reagoval ředitel na dotaz, proč je možné navštívit depozitář jen dvakrát do roka. „Smyslem depozitáře je, aby tu exponáty byly uložené a ne aby se průběžně vystavovaly," dodat ředitel.