Ježíšku, my tě nedáme! Za Ježíška pro naše děti. Vždy k nám chodil, chodí a bude chodit jen a jen Ježíšek. My nechceme žádného obtloustlého červeného šaška, my chceme Ježíška!

To je citace vět, co přidali lidé, kteří se podepsali pod petici iniciativy snažící se zachovat krásu a originalitu tradičních českých Vánoc i pro další generace. Projekt několika mladých lidí s názvem !Zachraňte Ježíška se objevil v roce 2008 a každým rokem získává stále větší a větší podporu veřejnosti.

Akce

Akci podporují její iniciátoři happeningy v desítkách českým měst a míst. Ale největší bezesporu bude ta 18. prosince od 14 hodin v Praze před Úřadem vlády České republiky.

Na webu zachrantejeziska.cz ale zatím nenajdete, že by happeningy byly naplánovány v některém ze sídel severních Čech. Pokud se teď rychle chcete organizace takové akce ujmout nebo jste ji už svolali, dejte o ní redakci svého Deníku vědět!

„Cílem akce je zachovat české vánoční tradice a zvyky. Nesmíme dopustit, aby Santa Claus vytlačil našeho Mikuláše a Ježíška. Santa Claus je marketingová postava. Je pro něj typická reklama na Coca-Coly a vánoční kamion, který si razí cestu Českou republikou již několikátým rokem, a tím tak vytlačuje kouzlo českých Vánoc," přibližuje podstatu projektu Zachraňte Ježíška Tomáš Zdechovský, který spolu se svými kolegy iniciativu založil.

„Tradiční postavou českých Vánoc je kromě Ježíška i svatý Mikuláš, který má na rozdíl od Santa Clause atributy biskupa. V období nesvobody byli vytlačováni Ježíšek a Mikuláš Dědou Mrázem, v dnešní době jsou vytlačováni Santa Clausem," dodává Tomáš Zdechovský.

V obchodech

Není nic zvláštního, že prodejci zcela běžně zamění Mikuláše za Santu. Místo toho, abychom našli v obchodech čokoládovou figurku Mikuláše, tak najdeme ve většině případů čokoládové figurky Santa Clause či adventní kalendáře s jeho motivem.

„Santa Claus je uměle vytvořenou postavou pro marketing, zatímco Mikuláš má své historické kořeny. Ona červená a bílá barva pocházejí právě od svatého Mikuláše. Červená barva značí symbol úřadu a bílá barva představuje znamení svatosti. Pro Mikuláše je typická jeho mitra, neboli čepice s křížem, červená kápě rovněž s křížem přehozený přes bílý spodní oblek a jeho berla. Pro Santa Clause je typický taktéž červenobílý oblek, avšak s opaskem, dále kulich s bambulí a sobi s červeným nosem. I když je zde tolik rozdílných vlastností, tak je prodejci buď nevidí, anebo záměrně ignorují," vysvětluje studentka Masarykovy univerzity Gabriela Vaňková, která je do projektu Zachraňte Ježíška zapojena.

Sbírka

„Naším cílem není jenom vykřikovat a nadávat na Santa Clause, který narušuje naší vánoční atmosféru, ale chceme této příležitosti využít a udělat šťastnými ty, kteří se dostali do těžké životní situace," tvrdí organizátoři iniciativy. Proto je jejich další aktivitou sbírka. „Příspěvkem na záchranu Ježíška přispíváte dětem, které nemohou slavit bezstarostné Vánoce v rodinném kruhu a léčí se s pomocí Nadačního fondu dětské onkologie Krtek v brněnské fakultní nemocnici," informují na webu, kde se můžete zároveň dozvědět, jak poslat dárcovskou SMS - DMS.