VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Močovinu mohou řidiči dieselů tankovat ze stojanu

Most – Jedna ze šesti stanic Benziny s terminálem AdBlue pro osobní auta a pistolí navíc je v Záluží, přímo u chemičky.

11.9.2017
SDÍLEJ:

Hrdlo nádrže osobního vozu s dieselovým motorem s technologií AdBlueFoto: archiv

Mostečané, kteří vlastní osobní auto nové generace poháněné dieselovým motorem, mohou jásat. Benzina, patřící do skupiny Unipetrol, totiž instaluje na své čerpací stanice AdBlue terminály, aby si mohli pohodlně s palivem ze stojanu natankovat také do zásobníku močovinu. Ta upravuje výfukové plyny na úroveň nových emisních limitů. Z auta pak odchází jen vodní pára a dusík. 

„Projekt startujeme prozatím na šesti stanicích. Další budou postupně přibývat,“ řekl Deníku mluvčí společnosti Unipetrol Pavel Kaidl s tím, že jedna z nich je přímo v těsném sousedství chemičky v Záluží. „Nedávno prošla rekonstrukcí a byla hned vybavena terminálem AdBlue. Už je plně v provozu,“ doplnil mluvčí.

Pro řidiče to znamená větší komfort. Doteď to totiž fungovalo tak, že řidič, který měl diesel používající močovinu, musel kupovat malý kanystr v obchodě a dolévat ji do nádržky umístěné v zavazadlovém prostoru. To odpadá. Může pohodlně tankovat ze stojanu, protože na něm je ještě jedna pistole. Navíc vozy nejnovější generace už mají u nádrže hrdla dvě. Jedno na palivo s černým víčkem a druhé s víčkem modré barvy na AdBlue.

Kromě Záluží Benzina vybavuje stojany s močovinou také čerpací stanice v Osicích, Brandýse nad Labem, ve Slaném, Karviné a v Havířově. „Už v minulosti už bylo možné AdBlue čerpat na našich stanicích, ovšem pouze do nákladních aut,“ řekl odborník na paliva Jakub Drastík z Benziny.

Odbourání škodlivin

Močovina s označením AUS 32, známá jako AdBlue, je v Evropě používaný obchodní název kapalného aditiva využívaného pro úpravu výfukových plynů vznětových motorů, na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Močovinu, kterou u nás využívají například vozy Škoda Superb třetí generace, je potřeba doplňovat podle údajů od výrobce v různých intervalech, zhruba jednou za 15 tisíc kilometrů. „Je to technologie pouze pro dieselové motory, vybavené vstřikováním močoviny. Ta se před katalyzátorem smísí s výfukovými plyny a reaguje s oxidy dusíku, vznikajícími při spalování nafty. Z výfuku pak místo jedovatých plynů odchází neškodná vodní pára a dusík,“ vysvětlil Drastík.

U osobních aut je spotřeba AdBlue močoviny 0,8 – 1,2 litru na 1 000 kilometrů. Cena je na čerpačce v Záluží je 15,50 za litr.

Autor: Edvard D. Beneš

11.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dělník. Ilustrační foto.
14

Tři pětiny Čechů jsou nespokojeny s platem. O jeho zvýšení si ale neřeknou

Pietní akt v chomutovském parku.
18

OBRAZEM: Záře svíček a proslovy. Chomutované uctili 17. listopad

Do Mostu se vrátí Formule 1 zlaté éry. Po 17 letech

Most /FOTO/ - Fanoušci budou moci obdivovat stroje, které pilotovali slavní jezdci od konce 60. let minulého století.

Nepovedlo se! Piráti podlehli Litvínovu 1:3.

Chomutov – Bylo to o několika gólech. A ten první vstřelili už ve 13. minutě hosté z Litvínova, co se ukázalo jako rozhodující. Zvítězili v Chomutově 3:1 a potvrdili pravidlo, že v derby favorit nevyhrává.

DENÍK NÁM FANDÍ: V pondělí představíme další fotbalový tým

Okres Chomutov - Nenechte si ujít pondělní tištěné vydání Chomutovského deníku s projektem Deník nám fandí.

FOTO, VIDEO: Jsem maloměstský člověk, říká multimilionář Horáček

Ústecký kraj – Podřipskou nemocnici s poliklinikou v Roudnici, Hospic Sv. Štěpána v Litoměřicích nebo Pivovar Monopol v Teplicích. Všechna tato místa navštívil spolu s redaktory Deníku prezidentský kandidát Michal Horáček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT