„Cena na aukci se odráží podle toho, jak je dílo oceněno v ročence. Jen u neznámých autorů se nahazuje a zkouší, co by se mohlo snést, takže pouze v těchto případech lze hovořit o jakési virtuální ceně. Ročenka odráží situaci na trhu je to stejné jako s každou komoditou, třeba s cukrem nebo pomeranči," usmívá se litoměřický galerista a výtvarník Zdeněk Zámečník, který se obchodem uměním sám zabývá a situaci na trhu v Česku a v zahraničí bedlivě sleduje.

Jsou známí v cizině

„Obchodníci volí díla, která se dají prodat ve světě. Je fakt, že třeba Zrzavý nebo Špála jsou známí, ale zájem může být hlavně o ty, kteří působili v cizině, jako Filla či právě Kupka. Takovým příkladem je Ladislav Sutnar, který žil v USA a prodává se všude po světě," vysvětluje Zdeněk Zámečník.

Ten v Litoměřicích založil soukromou Galerii Nikol, v níž se o víkendu uskutečnila vernisáž výstavy jeho obrazů a výběru z tvorby litoměřické malířky Marcely Kubátové, která tady zaujme především svým ztvárněním legend světového umění, jakými jsou Andy Warhol, Franz Kafka nebo Alen Ginsberg, ale i neznámými tvářemi na obrazech s výstižnými názvy Křik a Delirium.

Jméno kazí padělky

Vraťme se ale ještě k zajímavému tématu trhu s uměleckými díly. Zdeněk Zámečník vidí komplikaci především v dokazování jejich pravosti, autorizaci. „Všechno, co se objevuje z východního bloku, je považováno za padělky. Je spousta malířů, kteří neuvěřitelným způsobem ovládají da Vinciho, Rafaela. Stále čerstvá je ještě aféra s padělky významného českého malíře, grafika a ilustrátora Pravoslava Kotíka, který získal stříbrnou medaili na světové výstavě v Paříži roku 1937."

V Galerii Nikol se však s něčím takovým nesetkáte. Kromě aktuální výstavy si zde můžete prohlédnout i stálou expozici, mimo jiné s díly významných českých malířů minulosti.