A co bude pak? Plány na rozvoj liduprázdné oblasti jsou dávno připravené, ale jejich realizace vázne. Budoucnost nové krajiny, do které se vkládají velké naděje, teď závisí na úřadech v Praze a na uvolnění dalších státních peněz z takzvaných patnácti ekomiliard schválených vládou v roce 2002.

V Mostě je už znát netrpělivost i zklamání. Například František Ryba ze Sdružení Mostečané Mostu, které ve volebním programu do roku 2014 slíbilo moderní rekreační zónu u jezera, označil průtahy za tragédii. Stát ještě nezačal u jezera stavět hlavní silnici.

„Když nevznikne silnice Most Mariánské Radčice, tak celý areál kolem jezera je k ničemu,“ uvedl Ryba.

„Bez této silnice lidi k jezeru nedostaneme a všechny již investované peníze do oživení krajiny budou znehodnoceny,“ potvrdila předsedkyně Hospodářské a sociální rady Mostecka Helena Veverková. Věří, že stát vyhlásí veřejnou zakázku v létě. Silnice s cyklostezkou má stát zhruba půl miliardy korun a její výstavba by přinesla i práci. Se silnicí souvisejí výstavba odkládaného arboreta, MiniMostu, parku s maketou starého města, a další projekty. Místní vlivné osobnosti a organizace proto tlačí na vládu, aby popohnala pomoc Mostecku i dalším okresům v severozápadních Čechách. Veverková o potřebné podpoře jednala minulý týden v Praze s premiérem Petrem Nečasem. Z 15 ekomiliard pro severozápadní Čechy zůstaly ještě necelé tři miliardy.