„Projekt v této fázi spočívá v popisování videozáznamů z testovacích jízd vozidel vybavených systémy autonomního řízení. Znamená atraktivní pracovní zkušenost až pro dvě stovky lidí, převážně studentů, a výhledově se může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem UJEP v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naší vizi," říká ředitel ICUK Tomáš Siviček.

EXPERIMENTÁLNÍ AUTOBUS DO ZOO

Záměr inicioval ústecký zastupitel Martin Hausenblas. „Pokud se náš region stane centrem výzkumu a vývoje autonomních aut, dostane se Ústí na mapu lokalit výjimečně vhodných pro rozvoj inovací. Ekonomický rozvoj našeho regionu včetně přilehlých měst a prosperita na sebe nenechají dlouho čekat," podotkl Hausenblas s tím, že vedle vybudování potřebné informační infrastruktury je v plánu také zavedení experimentálního autonomního autobusu z kampusu ústecké univerzity do ZOO.

Vedoucí zoologického útvaru ústecké zoo Petra Padalíková.
Dusno je v ústecké zoo už i mezi jejími zaměstnanci

Kdy přesně budou ústecké ulice brázdit auta bez řidiče zatím ale nejde podle ředitele společnosti Valeo Gábora Ifflanda vůbec předpovědět. „Je to hudba budoucnosti, musí nejprve proběhnout legislativní proces. Přestože spolupráce s univerzitou v této oblasti probíhá intenzivně, ještě nejsme ve vývojové fázi," uvedl Iffland.

Na půdě ústeckého magistrátu se 19. dubna 2017 koná schůzka se zástupci automobilek a dodavatelů technologií, kde se budou diskutovat jejich potřeby a technologické možnosti řešení testování aut bez řidiče přímo v Ústí.

„Záměr má potenciál přilákat pozornost špičkových firem a expertů a navazuje na ambici kraje stát se chytrým regionem," oceňuje hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček. Ústí se chce nechat inspirovat Švýcarskem, kde ve městě Sion už dva minibusy testují.

Starostka Neštěmic Yvetta Tomková (vpravo).
Radním Neštěmic půl milionu nestačilo, chtěli celý

CO JE TO AUTONOMNÍ ŘÍZENÍ?Umožňuje řízení aut, ale třeba i autobusu bez řidiče, pomocí komplexu několika zařízení (radar, lidar, kamery atp.) a softwaru systém sám vyhodnocuje dopravní situaci a reaguje na ni. Aby byl v provozu bezchybný, je třeba jej testovat a neustále vylepšovat a připravovat na reálné dopravní situace. Autonomní řízení stojí na tom, že stroj je méně chybový, a tudíž i méně rizikový než člověk.