O těchto zprávách i situaci výrobního závodu v Chomutově jsme hovořili s ředitelem závodu Parker Hannifin Industrial Miroslavem Trybučkem.

Dotkla se ekonomická krize firmy Parker?
Rozhodně, jsme globální společnost, nejsme vůči trhu imunní. Naše společnost celosvětově vyrábí širokou škálu produktů nejen pro automobilový průmysl, takže dopady nejsou tak silné.


Jak se dotkla vašeho závodu v Chomutově?
Klesají nám objednávky, tento měsíc už je to velmi hmatatelné. Řádově se snížily o dvacet procent, ale tři ze šesti divizí zatím žádné negativní trendy v objednávkách nesignalizují.


Ruší vaši zákazníci už objednané, nebo nepřicházejí nové?
Neruší, nové přicházejí, ale v menší míře než loni. Ale jak jsem řekl, jsou divize, kde se nic nemění.


Jak se s tím vyrovnáváte?
Samozřejmě reagujeme na to, co se děje. Jsme firma zaměřená na zisk, přizpůsobujeme náklady.


Budete propouštět zaměstnance (Parker zaměstnává cca 800 lidí – pozn.red.)?
Pokud tento negativní trend bude pokračovat, budeme muset přistoupit k optimalizaci pracovních sil. Do dnešní doby ale nikdo nebyl propuštěn z důvodu nadbytečnosti. Pokud k propouštění dojde, budeme se ho snažit minimalizovat. Hrajeme o čas, krize nemusí být hluboká, někdy skončí. Nechceme přijít o lidi, kteří pro nás dlouho pracují. Chci však zdůraznit, že do dnešní doby nikdo nebyl propuštěn z důvodu poklesu zakázek. Minulý měsíc odešlo čtyřicet lidí, ovšem to byli zaměstnanci, se kterými jsme nebyli spokojeni. Odchody jsou výsledkem naší nové náročnější politiky v oblasti lidských zdrojů, která byla připravována 8 měsíců a běží od léta, kdy o krizi nikdo nic nevěděl.


Lze říci, kdy by k němu mohlo dojít?
To nelze odhadnout, ekonomický výhled máme na tři měsíce, nevíme, jaký bude další vývoj. V lednu budeme vědět mnohem víc, do té doby se budeme snažit propouštění minimalizovat. Dnes nelze s určitostí říct, kolika lidí by se to týkalo. Nejdříve by se to dotklo dělnických profesí.


Nechystáte se snižovat platy zaměstnanců, abyste ušetřili?
Ne, snižování mezd není cesta, kterou bychom se chtěli dát . Platy dosud meziročně rostly, naposledy o osm procent, a to jak u dělnických profesí, tak u administrativy.


Bude Parker omezovat výrobu, když poklesly objednávky?
To předpokládáme, i když ne u všech divizí. Automobilový průmysl je tradičně v útlumu v prosinci a lednu, to platí i nyní, obzvláště v době krize. Po dobu dvou nebo tří týdnů budou naši lidé pracující pro automotiv (automobilový průmysl – pozn. red.) čerpat dovolenou, výroba se zastaví. Termín ještě není pevně stanoven, každý den se to může změnit, ale zřejmě to bude před Vánocemi.


Co říkáte na kolující zvěsti o konci závodu v Chomutově?
Je to nesmysl. Parker jedenáct let rostl. Pokles ekonomiky se děje v cyklech. Je obtížná situace, dopadá nejvíce na prosté lidi. My se ale o své kvalitní zaměstnance postaráme, nechceme ztratit kvalifikované lidi, dobré pracovníky. Naopak ti, kteří v minulosti prokázali, že se na ně nemůžeme spolehnout, odejdou. Naše společnost je silná, opatrně investuje. O její osud strach nemám.