Na svědomí ho mají mít dva spolužáci, kteří do třídy přišli nově, protože propadli. Vše vyvrcholilo minulé úterý, kdy měl jeden z nich zkopat a zbít třináctiletého Matěje, druhý mu pomáhal tak, že chlapce strhl na zem. Matěj skončil na pohotovosti. Případem se zabývá policie i odbor sociálně-právní ochrany.

Škola teď vyčkává, jak dopadne policejní šetření a závěry „sociálky“. Podle ředitele nemá žádné radikální nástroje, jak by mohla podobnému chování účinně zabránit. „Můžeme dát dvojku nebo trojku z chování a ředitelskou důtku, to je ale málo,“ uvedl ředitel Martin Reihs. Nic takového útočníky nepřiměje, aby přestali s nezdravým sebeprosazováním.

Kvůli dění ve třídě a hlavně úternímu incidentu se dvě rodiny rozhodly, že přeloží své děti na jinou školu. V jednom případě už se tak stalo, ve druhém se školák na poslední chvíli rozhodl, že zůstane v jirkovské škole, protože nechce zpřetrhat kamarádská pouta.

Matěj a jeho maminka Ester Lišková.
Kopance a rána pěstí: Šikanu na jirkovské škole řeší policie

Nato měli učitelé sedmákům doporučit, aby se v podobných případech semkli a vystupovali proti agresorům jako tlupa. To může být na jednu stranu účinná strategie. Proti jedné nadávce nebo facce jich stojí třeba více než dvacet. Jenže je to metoda, která staví násilí proti násilí a nutí děti, aby přemýšlely v bojovém modu.

Jestli pedagogické fakulty učitele nenaučily sociálním dovednostem typu jak rozpoznat a zachytit šikanu a nedokážou porozumět skupinové dynamice, pak musí školy urychleně dohnat, co zameškaly. Není možné, aby ve své bezmoci nechaly volný průběh darwinovskému boji o dominanci.