Jak rozproudit život na náměstí po tom, co mu velké nákupní řetězce odsály lidi? Kadaň vyrazila do boje s několika nápady. Například pořídila levné chytré lavičky, v létě jsou na náměstí lehátka, kde je možné se pohodlně natáhnout a kávu a pivo je možné si dát v městské předzahrádce.

Posledním ze série nápadů je dotace pro inovativní podnikání, na kterou si mohou sáhnout drobní živnostníci. Třeba takoví, kteří začnou prodávat produkty s kadaňským „rodokmenem“: zmrzlinu ojedinělé chuti a barvy, pečivo ve tvaru barbakánu nebo budou nabízet léčebné kůry vycházející z tradice kadaňských mnichů františkánů. Dotaci může získat ten, kdo chce živnost nastartovat nebo i rozšířit. V sázce je až dvě stě tisíc korun, je třeba ale přesvědčit zastupitele, že nápad stojí za to a žádost o finance oprávněná.

Odezva je rozporuplná. Ozývají se hlasy, že jde o socialistický pokus, další se ptají, kde jsou férové podmínky pro podnikání, jestliže někdo peníze dostane a jiný ne.

Jiní věří, že finanční impuls v oživení náměstí pomůže. Když živnostníci nebudou skomírat a nabídnou zajímavé produkty a služby, lidé si k nim cestu najdou. A rádi.

Náměstí v Kadani s budovou radnice a Bílou věží
Až 200 tisíc na podnikání? Kadaň zavedla novou dotaci pro drobné živnostníky

Mírové náměstí v Kadani je unikátní svou radnicí s bílou gotickou věží a dalšími památkami. Také je ale nezvykle rozlehlé, takže je zvlášť těžký úkol udržet tam dost obchůdků. Je například dvojnásobně větší, než centrální náměstí v Liberci, jež má více než sto tisíc obyvatel. Jestli tedy malá Kadaň může „prolít“ nějaké ty peníze z řečiště městské kasy, aby pomohla oživit centrum, nechť to udělá. Ztratit nic nemůže, třeba získá.