Tajemné vraždy. Černý humor. Boj o dědictví plný vášní, bizarností, omylů. Postavy jako vystřižené z příhod praštěné hororové Addamsovy rodinky. Vlkodlak navrch, vlastně ve sklepě. Dům se topí v mlze a z krvavé spirály obětem nepomůže ani detektiv. Nepřijde!

To vše čeká návštěvníky Městského divadla v Mostě (MDM) zítra od 19.30 na premiéře komediálního hororu „Hrobka s vyhlídkou" (1978) v režii Milana Schejbala. Hry od Američana Normana Robbinse, exherce a úspěšného dramatika. Hrobka s vyhlídkou (A Tomb with a view) je jedinou hrou od autora v Česku uváděnou. Prozatím?

Milan Schejbal v Mostě režíroval už v roce 1992. „Byl jsem tu dva roky v angažmá a když jsem šel do Divadla ABC v Praze, vedení řeklo, že by uvítalo, kdybych tu 1 x ročně hostoval," vzpomíná. „Mám rád velikost divadla v Mostě, dvě zázračné pohyblivé točny a úžasnou akustiku," vyznává se.

Co vám ten prostor umožňuje právě u Hrobky s vyhlídkou?
Tam, kde autor využívá postupů a principů a la seriál Addams Family, můžeme postavy ve velkém prostoru aranžovat tak, že dohromady vytvoří smysluplný obraz.

Jak velká legrace pro vás je to představení?
No, ona je to hlavně detektivka velice atraktivní svým zasazením do starobylého anglického domu. Leží v lesích, styk s civilizací veškerý žádný, a navíc jej obývá prapodivná rodina, pro niž je smrt každodenní záležitostí. Je podobně vyšinutá jako Addamsova rodina.

V rozpisu rolí nevidím detektiva. To proto, že zde není?
Přesně tak, ve hře si musí postavy poradit samy. Odhalit vraha… Je to trošku podobný princip jako v Deseti malých černoušcích Agathy Christie.

Má tato parodie hororová komedie blízko třeba k Fantomovi Morrisvilu?
Ne, až taková parodie to není. Já myslím, že přirovnání k Addamsově rodině je přesnější, bližší. Je to, jako kdyby se v ní stala vražda.

Což by ale nebylo tak jednoduché, když jsou to strašidla…
No právě… Ale tam jde o to, že otec této velké rodiny pan Tomb zemřel a zanechal velké dědictví. Základní situace vyrůstá z toho, že v rodině vypukne boj o velké dědictví.

Hrobka je anglicky „tomb", což je i příjmení rodiny. Hodí se to?
Ne, ona čeština ekvivalent pro to příjemní nezná. Bohužel to neumí. Konzultovali jsme to i s překladatelem Sašou Jeriem ale prostě nejde, abychom to mohli v inscenaci využít v její prospěch. To by se museli jmenovat Hrobkovi, a to už by myslím bylo příliš zavádějící, moc parodické. Navíc sami tvrdí, že pocházejí z italského rodu Borgiů.

Kdo z herců na pódiu dokazuje mimořádný komický talent?
Tuto detektivní komedii psal sám herec a ten řekl památnou větu: „Chci, aby tam nebylo malých rolí."I sebemenší role musí mít funkci a smysl, aby bylo co hrát. Napsal plejádu postav, u nichž nelze říci, která je hlavní a která vedlejší. Jejich velikost se měří jen tím, kdy umírají.

Kolik z deseti postav zemře?
Ve finále představení by mělo být osm mrtvých.

Co vás na té hře baví?
Spojení detektivního žánru s absurdním humorem. Vidíme vraždy, k nimž dochází, ale nevíme, kdo je vrah. Ta rovina inscenace je velice silná v tom, že se neustále někdo pídí po tom, kdo je vrah a proč. A ta oscilace mezi nadsázkou a absurdním humorem, daným postavami divné rodiny ta mě na tom láká nejvíc.

Koho hraje Veronika Valešová?
Hraje domnělou spisovatelku Ashovou. Její postava se jmenuje Freda, ale je to trošku zamotané. Přijíždí k Tombům s Perry Potterem, který je vlastně autorem sentimentálních románů, a ona se za něj vydává, protože on se za své autorství stydí. Starý pan Tomb, který trpěl nespavostí, totiž odkázal své bohatství spisovatelce Ashové proto, že její romány ho vždy spolehlivě uspávaly lépe než léky od všech londýnských kapacit.

Shrneme-li to vše co publikum v Hrobce s vyhlídkou čeká?
Uvidí netradiční spojení zábavy a napětí. Napětí ovšem v komediálním slova smyslu.