Pěkný dar dal Supraphon milovníkům dobrého humoru. Na 17 CD v kompletu, ale i na jednotlivých albech na Audiotéka.cz, se ohlíží za vším, co spolu udělali Jiří Grossmann a Miloslav Šimek. „Vše je sestaveno s detektivní pečlivostí, abychom slyšeli jen původní podoby představení či pořadů. Mají takovou podobu, do jaké je tvůrci napsali," říká Naďa Dvorská, editorka kolekce .

Za pár let na scéně divadla, TV i rozhlasu vytvořila dvojice herců, zpěváků, komiků a humoristů Šimek a Gross-mann řadu vystoupení. Většina z nich žije dál ve vzpomínkách diváků a zůstala zachována na nahrávkách (Český rozhlas, ČT, Supraphon, Panton, Producentské centrum Františka Rychtaříka) i v soukromých sbírkách.

Unikáty? „Novinky"!

„Šimek a Grossmann Komplet 1966 - 1971" obsahuje veškeré dostupné záznamy vystoupení Š+G řazené tak, jak se na scéně odehrávaly. Některé záznamy (archiv Českého rozhlasu) uslyší posluchači poprvé, byly zachráněné před smazáním (Besídka u mikrofonu, Radionokturno). Kolekce kompletuje představení Návštěvní dny, Besídky zvláštní školy, Othello odpadá, Večer pro otrlé, Besídku v rašeliništi, Besídku divadelní, Hop dva tři, Pánský večírek, Potoky modré krve v celém rozsahu, bez zásahů.

„O objevy podkladů se zvláště zasloužila skupina sběratelů, znalců a nadšenců, kteří čerpali ze svých mnohaletých výzkumů," říká editorka a producentka kolekce Šimek a Grossmann Komplet 19661971 Naďa Dvorská, které jsme se zeptali:

Jak vznikl tak velkolepý projekt?
Na počátku byl nápad vydat kompletní nahrávky díla pánů Šimka a Grossmanna tak, jak jednotlivá jejich díla, představení či pořady skutečně vypadaly. Tituly, které vycházely, byly jen vyzobané drobky či kompilace, nesourodé kusy, ne zcela autentické podoby jejich tvorby. My ji teď vydáváme v původní podobě.

Pomohli i nadšenci

Pátrali jste, kde se dalo…
To ano. Dost nahrávek má Bohumil Paleček, bývalý zvukař Semaforu, další mají sběratelé a nadšenci. Pátrali jsme i v archivech Supraphonu, Pantonu, Českého rozhlasu, České televize, tu spolupráci si mohu jenom pochvalovat. Lví podíl na konečné podobě kompletu mají Jan Richter, Jan Müller, Lukáš Sýkora, Oldřich Zámostný a zvukař Ivan Mikota. Všichni nad výběrem strávili řadu měsíců.

Obal alba.Díky rozhlasu a TV má komplet nahrávky z předsemaforského období Š + G; o těch se ale moc neví.
Z tohoto období se nedochovalo moc. V archivu Českého rozhlasu jsme našli pozoruhodný pořad Radionokturno (1966), oba jsou tu ještě mladičcí, mediálním světem neostřílení. Jde o jejich první rozhlasové účinkování. Písničku Pane Novák jsme zas objevili v TV pořadu Sedm koní a vavříny (1966), zpívá ji Jiří Grossmann. Tehdy ještě nikdo z televizních diváků netušil, kdo to zpívá. Vedle zmíněných rarit obsahuje náš komplet, co se týče období před nástupem Š + G do Semaforu, i další perličky.

Pro potřeby kompletu jste některá představení rekonstruovali z různých záznamů, a dostávali je tak do původní podoby, tedy do takové podoby, jak byla původně napsaná!
V tom nám dost pomohl Lukáš Sýkora, který jeden čas pracoval s Miloslavem Šimkem a získal od něj původní scénáře. Třeba při rekonstrukci představení Večer pro otrlé aneb Pět Pupáků se podoba na CD sestavovala dle scénářů, do kterých se dosazovaly jednotlivé výstupy tak, jak se zachovaly v archivech různých sběratelů.

S jedinou výjimkou je komplet sestaven chronologicky.
Díky tomu je krásně vidět vývoj dvojice Š + G! Lze sledovat, jak se postupně naučili pracovat s publikem, jak vystupování zdokonalovali. Oni měli dobrou průpravu: museli se naučit zaujmout diváky už v době, kdy uváděli v klubech Olympik či Karkulka beatové kapely. Publikum přišlo na muziku a nebylo zvědavé na nějaké chlapíky, kteří cosi povídají. Aby je poslouchalo, museli být Š + G vtipní, nesměli nudit. A vtipní byli. Jejich povídky jsou prošpikované vtipy, které jdou jeden za druhým. Tady se ti dva, myslím si, naučili úplně nejvíc.

Když cenzoři řádili

Ale povídky komplet nenabízí všechny, které známe…
Jsou tu komplet ty, které se zachovaly bez cenzurních zásahů. Mnohé povídky známe už s cenzurními zásahy, ale na kompletu jsou ty, do kterých cenzura nezasáhla.

Zajímavé je, že slavné Návštěvní dny pánů Š + G mají trojí číslování: divadelní, televizní, gramodeskové…
Na kompletu zachováváme to divadelní s tím, že na jednotlivá vydání na pantonských LP či na jejich TV vysílání vždy upozorníme. Chtěli jsme, aby posluchač neměl ve věcech chaos, ale řekl si: „To znám, jen pod jiným číslem!"

Co vás při práci překvapilo?
Fascinuje mě reakce Š + G na konkrétní události v roce 1968 a 1969. Byli nesmírně stateční, neohrožení, citliví, vtipní, to je nádherné a obdivuhodné. V nahrávkách z konce roku 1969 už jsou vidět zásahy cenzury, už se nemohli naplno vyjádřit. Ale za vše zmíněné si jich musíme vážit.

A další rarity kompletu?
Slyšíme například hlas režiséra Jána Roháče, který s dvojicí Š + G spolupracoval především v televizi. V jednom představení zpívá dvě písně Karel Kryl, v dalším Eva Olmerová. A zaznamenáváme i další zpěváky a herce. Pavel Bobek exceloval nejen jako zpěvák, ale i jako komik.

Vynikající textař

Komplet také připomíná textařskou činnost Jiřího Grossmanna.
A tady taky klobouk dolů! On byl vynikající textař. Některé písničky na kompletu vycházejí na zvukovém nosiči vůbec poprvé, mnohé známe z jiných, třeba studiových nahrávek. Tady jsou většinou v původní, syrové podobě, jak byly zpívány před publikem.

Zajímavý je booklet kompletu.
Na 56 stranách obsahuje mnohé o činnosti pánů Š + G, a to i o jejich předsemaforské činnosti od roku 1960, kdy se seznámili. Popisuje působení v Divadle Olympik, klubu Karkulka a samozřejmě v Semaforu. V bookletu je i řada unikátních fotografií. Některé poskytl pan Milan Wagner, který Šimka s Grossmannem dost fotil hlavně v období jejich začátků v Semaforu.
Vzácné snímky poskytla i Milica Pechánková, přítelkyně Jiřího Grossmanna. Díky ní tu jsou i záběry z klubu Karkulka. Petr Prajzler zapůjčil fotku Grossmanna z roku 1962, kdy vystupoval v plzeňském Divadle Alfa. Mnohé z těchto snímků nebyly nikdy publikované.

Myslíte, Naďo, že je krabička se sedmnácti CD „Šimek a Grossmann Komplet 1966 - 1971" důstojným pomníkem pánům Š + G?
Ano. Ale oni si ho kvalitou své produkce vystavěli sami!

Zpracovali Vladan Drvota a Radek Strnad