„Je radost s celým týmem zde v Ústí pracovat," je spokojen režisér Martin Dubovic. Nemusí přitom zvát umělce odjinud, hlavní role zpívají a hrají domácí Nikolaj Někrasov (babylonský král Nabucco), Valerie Vaygant (Abigail, králova domnělá starší dcera) a Sergei Nikitine (Zachariáš, židovský kněz). „Jsem rád, že jsou zde i skvělí herci. Třeba Valerie Vaygant," chválí zkušený režisér operní divu, která se v Nabuccovi vrací na scénu po mateřské dovolené.

„Operu Nabucco se snažíme uvádět v původním pojetí. Neznamená to však, že ji děláme postaru. Tak bychom to ani neuměli. Vždyť žijeme dnes," říká režisér.

Návrat po 43 letech

Dirigent Milan Kaňák, který bude orchestr ústeckého divadla při opeře řídit a střídat se tak s ředitelem ústeckého divadla Milošem Formáčkem, prozrazuje: „Nabucca divadlo v Ústí naposledy uvádělo v sezoně 1968 - 1969. Od té doby se asi do tak náročné práce nikomu nechtělo," soudí. „To je velká škoda. Verdiho vášnivá a silná hudba nám i divákům vše vynahradí," věří.

Přiznává i obavy. „Měl jsem z premiéry Nabucca trochu strach. Ale souhlasím s panem režisérem, spolupracuje se nám úžasně. Navíc máme operu bez alternací. To je u tak náročného díla další prubířský kámen pro sólisty ústecké opery i sbor. I proto jsem rád, že přípravy premiéry byly naprosto soustředěné a intenzivní, " říká dirigent.

„Je to naše první spolupráce s Milanem Dubovicem, což je velmi muzikální režisér. Ač jsme spolu ještě nepracovali, po intenzivních přípravách Nabucca mám pocit, jakoby to byla naše pátá společná inscenace. Natolik si rozumíme," je pln optimismu.

Návrat na jeviště Severočeského divadla si užívá sopranistka Valerie Vaygant. „Zamilovaná Abigail je zajímavá role. Verdi jí napsal pěknou hudbu, na scéně si to užívám," neskrývá své pocity ústecká operní diva.

Mystická opera

„Při uvádění jakékoli inscenaci klasiky jsou dnes možné dva přístupy: externí a interní. Při externím si člověk přidá k opeře hromadu věcí, které k ní nepatří, jak se to tak dnes dělá. Ale my jsme zvolili interní přístup, chceme tu inscenaci dělat o tom, o čem ji Verdi napsal. Nedělali jsme tedy žádné externí úpravy, nepřenášeli jsme Nabucca do jiné doby, do jiných kostýmů. Osobně pokládám tuto operu za trochu mystickou a religiózní, takže jsme se spíše snažili dostat do hloubky postav. Do emocionálních situací, o kterých ta opera je. A tak je to podle mě správné. Udělat totiž z Verdiho nějakou současnou podívanou, která má vztah k nedůležitým věcem, by bylo nesmyslné," tvrdí režisér Milan Dubovic.

Cesta ke svobodě

„Ten příběh je o cestě ke svobodě člověka. O tom, že víra dělá člověka lepším, že jakékoli násilí lidi utlačuje, likviduje, ničí. A že lidé, kteří se spojí v jednotě a ve víře pro nějakou vyšší ideu, jsou podstatně lepší. Udělají více pro lidstvo než někdo, kdo to v sobě nemá," věří režisér.

Současně je smutný, že všechny hodnoty, které v sobě Nabucco má, v naší současné společnosti chybí. „Takže tato opera je o tom, co dnes v této společnosti vůbec neplatí. Úcta člověka k člověku, vzájemná láska mezi lidmi, víra v to, že když lidi dělají dobré skutky, že tak to má být."

Milan Dubovic přiznal, že nemá rád termín moderní.

Verdi módně? Nikdy!

„Bohužel si umím představit, že by někdo chtěl udělat z Nabucca módní záležitost," symbolicky se chytá za hlavu režisér. „Postavy by oblékl do dnešních šatů, děj umístil někam do obchodního centra ale o tom přeci Verdi není! Stačí nahlédnout do klavírní partitury a je jasné, o čem tato opera je. Giuseppe Verdi je natolik dobrý, že ho nemusím vysvětlovat," tvrdí režisér Milan Dubovic. Muž světa opery znalý, kterého do Ústí přizval ředitel Severočeského divadla Miloš Formáček.

„S tak tvůrčím přístupem jaký on má, jsem se naposledy setkal snad v osmdesátých letech minulého století. To, co na jevišti předvádí, je staré poctivé řemeslo. Operu dělá opravdu z lásky," je spokojen ředitel ústeckého divadla.

Režisér se ale rád vrací k nejznámější písni opery Nabucco, takzvanému Sboru Židů. „Sbor Židů není jen písnička, je to modlitba. Vlastně celá opera Nabucco je jedna velká modlitba lidí, kteří jsou v nouzi, ale věří, že bude líp," tvrdí Milan Dubovic.

Přiznává, že jej sólisté ústecké opery překvapili výkony, profesionalitou i tvůrčím přístupem. „Své postavy si budovali sami. Při práci jsem s úžasem sledoval, jak jim pod rukama rostou nádherné figury, o kterých jsem zatím neměl ani tušení," je v sedmém nebi režisér.

Rozhlasová hra?

Svou roli si užívá Sergei Nikitin, sólista ústecké opery. „Zachariáš, to je postava, která díky krásné Verdiho hudbě žije. Má své silné emoce, je krásná," tvrdí pěvec, zpívající bas. Vokální party Verdiho jsou podle něj trochu na způsob rozhlasové hry.

„Jsem za tuto roli velmi šťastný. Takovou člověk dostává jednou v životě. Buď je na ni moc mladý, nebo později už starý," vysvětluje pěvec. „Pro mě je Nabucco zvláštní opera. Je trochu jako pohádka, kde dobro vítězí nad zlem," dodává a publikum zve.

Verdi: NABUCCO

Opera o čtyřech dějstvích

Vášnivá a stále silná Verdiho hudba vypráví biblický příběh o utiskovaném židovském národu a jeho osvobození z babylonského zajetí. Sbor Židů „Va, pensiero, sull´ali dorate" („Leť, myšlenko, na zlatých křídlech") patří k nejkrásnějším sborům celé operní literatury.

Režie: Martin Dubovic
Dirigent: Milan Kaňák/ Miloš Formáček
Výtvarník scény: Martin Víšek
Výtv. kostýmů: Josef Jelínek

OSOBY A OBSAZENÍ:

Nabucco (Nikolaj Někrasov)
Ismael (Jaroslav Kovacs)
Zachariáš (Serguei Nikitine)
Abigail (Valeria Vaygant)
Fenena (Barbora Kadlčíková / Lenka Schützová-Jarolímková)
Velekněz (Petr Matuszek)
Abdallo (Tomáš Brázda)
Anna (Anna Klamo)
spoluúčinkuje sbor, balet a orchestr Severočeského divadla

Premiéra: pátek 5. října, 19.00
1. repríza: úterý 9. října, 19.00