Patnáct let je stálou členkou slavného divadla Semafor zpěvačka i herečka Jolana Smyčková, rodačka z Ústí nad Labem. Známá je z dabingů, česky díky ní umí Angelina Jolie i Beyoncé. Pěkné role má u Jiřího Suchého. V Semaforu byla Lysistratou ve stejnojmenné hře i Bludičkou ve znovuobnovené Kytici. Teď hraje Učitelku v loňské vánoční novince Opera Betlém. Supraphon hru vydal na CD.

„Naše Opera Betlém je upřímný pokus o naivní zpěvohru, která by vnesla na scénu Semaforu vánoční náladu, občas lehounce jazzem dotčenou. Měla by se podobat starým lidovým betlémům s jejich figurkami pastýřů, oveček a králů…" říká Jiří Suchý. A dílko se dotklo i severu Čech. Když se tu kdosi ptá, jestli už poutníci dorazili do Betléma, slyší: „Ještě ne. Jsme u Liberce…"

S miminkem

Na premiéře Betlému loni ještě Jolana Smyčková nosila svého chlapečka Richarda Kryštofa pod srdcem, 22. prosince 2013 už miminko hrálo v Betlému v jejím náručí. „Je mu pět a půl měsíce, je to asi nejmladší herec Semaforu v jeho historii," soudí herečka.

Sám bych Operu Betlém označil za zábavný cestovatelský muzikál. Je to muzikál, nebo opera?
Opera proto, že se v ní celou dobu zpívá, tak jako třeba v rockové opeře Jesus Christ Superstar. Ale k muzikálu má dílko blíž, protože se tu nezpívá operně, ale semaforsky.

Když jsem z CD slyšel, jak je Betlém pestrý, napadlo mě: „Pěkně to Ferdinand Havlík napsal." Ale on je to Jiří Suchý, hudba i slova. Skvělý Ferdinand, který letos zemřel, byl v časech vzniku Opery Betlém nemocný?
Ferdinand Havlík byl dlouhodobě nemocný, se Semaforem už asi 15 let nespolupracoval. Navíc ho skládání moc nebavilo, chtěl hlavně hrát a psaní hudby považoval za nutnost. To je zvláštní, vždyť jako autor byl naprosto úžasný. Ale možná právě proto, že nebyl komerční, moc se jako skladatel neprosazoval. Nebyl tak věhlasný jako třeba Karel Svoboda. Ale kdyby se víc snažil, mohl ho dohnat.

Velvyslanci země Bramborie Jitka Molavcová a Jiří Suchý.

To jistě. Třeba semaforský muzikál Kytice je úplně úžasný!
Souhlasím. Mám na repertoáru spoustu skladeb Ferdinanda Havlíka, byla jsem i na jeho pohřbu a bylo mi moc líto, že odešel. Zpívala jsem mu i na sedmdesátinách, byl to krásný koncert v divadle Semafor tuším před pěti lety. Slyšel tam ode mě Bludičku z Kytice a Letní večer, šanson Ferdinanda Havlíka a Jiřího Suchého.
On ale Jiří Suchý píše hudbu i texty her Semaforu co pamatuju. Nehledě na to, že už kdysi psal hudbu a text třeba k hitu Pramínek vlasů… To už se dnes málo ví. Spousta lidí si myslí, že to byl Jiří Šlitr…

Jak náročná je role učitelky z Opery Betlém ve srovnání s Lysistratou, kde máte hlavní roli?
Role učitelky je velká pohodička. Je to milá role, práce s dětmi mě baví. Jeden čas jsem dost hrála pohádky, třeba Malou mořskou vílu nebo Princeznu a loupežníky pro Divadelní agenturu Praha.

Je to pro vás hodně nostalgie?
To ne. Je to pro mě jen hezká vzpomínka.

Pár vtipných míst

Není-li pro vás učitelka náročná, jistě je zábavná, že?
To ano. Mám tam pár vtipných míst, při kterých se lidi smějí…To je fajn, ráda se koukám i na kolegy, kteří tam mají své party hezky napsané. Celá Opera Betlém je pro mne zábavná, mám ji ráda.

Které místo z Opery Betlém si nejvíc užíváte? Své, či kolegů?
Určitě když přijdou na scénu velvyslanec s paní velvyslankyní ze země Bramborie, což je pan Suchý s paní Molavcovou. Ti mají velice vtipný výstup. Moc hezká jsou i místa Heroda v podání Jiřího Štědroně, také on má v Opeře Betlém pár hodně vtipných momentů, slovních hříček. Třeba říká „Půjdu hubit děti. Mám rád hubené děti".

Opera Betlém.To je dost typický semaforský humor, jak ho mám rád už z Kytice. Poetika Jiřího Suchého, že?
No jistě. Nebo Herodes říká: „Budu dalekohledem daleko hleděti. Daleko hleděti. Hle, děti!" (smích)

Kterého kolegu si v Opeře Betlému nejvíc užíváte, a třeba i v nezvyklé roli?
Užívám si vždycky Vaška Koptu, on je geniální komik. I přesto, že v Betlému hraje „jen" jednoho ze tří králů, vždy dokazuje, že není malých rolí. Že dobrý herec udělá i z malé role velký zážitek.

Dokáže vás Vašek Kopta jako herec-kolega i „odbourat", rozesmát na jevišti ?
Jestli dokáže? Naprosto pravidelně! On si vždycky vymýšlí nějaké svoje legrácky, na každém představení má nějaký takový bonbonek. Je v tom dokonalý!

Měli jste v Semaforu poslední představení před Vánocemi speciálnější, bylo víc legrace?
Měli. Speciálnější bylo v tom, že Vašek Kopta onemocněl, měli jsme místo něj záskok. Ale to je u něj pravidlo, on to tak má každý rok. Už přišel do divadla s chřipkou den před tím a říká: „Tak, a je to tady!" A přesně jako každý rok, nedohrál, chudák.
Specialitou taky bylo, že jedním ze tří králů je holka, která je teď v pátém měsíci. Takže těhotný král, i to je dost dadaistická záležitost. Je Melichar, takže Melicharová. A na finále svého posledního představení opery Betlém před Vánocemi jsem si vzala na jeviště svoje miminko. Vždyť kdo se může chlubit tím, že už v pěti měsících stál, lépe řečeno, byl na prknech divadla Semafor?!

Zmínila jste Jiřího Štědroně. Jak často hráváte s ním?
Potkáváme se téměř v kaž-dé komedii v Semaforu. Byli jsme v něm spolu v angažmá asi deset let.

Bezprostřední děti

V Opeře Betlém je na scéně dost dětí. Je těžké s nimi hrát?
Ne, s dětmi je to vždycky fajn. Jsou bezprostřední, hodně pravdivé, hraje se s nimi perfektně. Jsou moc šikovné, skvěle zpívají…

Mají děti v Semaforu castingy, konkurzy, tak jako dospělí?
Ano, mají. A to i přesto, že jsou to i blízcí herců ze Semaforu. Hraje nám tam i malinká dcera jednoho kolegy, který hraje v Opeře Betlém pastýře.

A co vy? Máte už s dítky zážitek? Popletly třeba něco?
Popletla jsem já, děti ne. I na předposledním představením před Štědrým dnem v závěru přijel na kolečkových bruslích anděl, postavil se vedle mě s cedulí Gloria in excelsis deo (Sláva na výsostech Bohu), ale trošičku mu to ujelo a spadl na zadek. (smích) Mám tam delší text, ptám se dětí, v jaké řeči nápis je. Říkám to švédsky i maďarsky, ale anděl mě tak rozhodil, že jsem začala plést řeč… Lidi se začali smát, byl z toho pěkný jazykový galimatyáš, ale vybruslili jsme z toho.

Letos se vám narodil chlapeček. Těšíte se na jeho první roli v Semaforu? Či ho to nečeká?
(smích) Kdyby se Betlém hrál ještě šest let, tak by v něm Richard Kryštof mohl hrát.

Šestnáctkrát v roli

Semafor i letos hrál Operu Betlém v tento čas, od 1. do 22. prosince, často i dvojáky. A dál ji hraje od 26. do 28. prosince. Kolikrát jste v ní hrála vy jako maminka malého miminka?
Loni mělo představení premiéru a já ho odehrála dvaadvacetkrát. Učitelku jsem hrála sama a byla zrovna ve 4. měsíci těhotenství. I v tom to bylo kuriózní. Letos jsem si povolala na pomoc kolegyni-kamarádku Lucku Černíkovou. Alternovala mě, odehrála osm představení a já šestnáct. A měla jsem jistotu, že kdybych onemocněla já či synek, mohla by zaskočit i víc.

Opera Betlém je až výchovná, mluvíte o Betlému a souvislostech lehce učíte diváky cizí řeči, ale nepoučujete. I to vám na inscenaci vyhovuje, přijde milé?
Určitě. Čím jsem starší, tím mám radši, když je představení milé, je spíš pohlazením po duši. Rozervaností je v životě víc než dost.

Celkový pohled na scénu.

Má pro vás Opera Betlém i nějaké poselství?
Ne poselství, ale poslání. Tím je vytvořit pěknou sváteční náladu, vyvolat v lidech krásný pocit. A když se při ní lidé i zasmějí, je to myslím úplně ideální.

Když jste se text učila a když Operu Betlém hrajete, dochází vám, jak je pan Suchý geniální?
Určitě. Kdykoli poslouchám jeho texty a slovní hříčky, vše spojené s tím, kolik má fantazie, uvědomuji si, jak je zručný autor.

Často dabujete, váš hlas zní z řady filmů. Už se i stalo, že naopak někdo daboval vás?
Stalo, bylo to právě v souvislosti s Operou Betlém a je to dost kuriozita. Měla jsem za sebou loni asi 15 představení Betlému, ten den jsem hodně dabovala a přišla o hlas. Šla ze mě jen horká pára, jinak ani hlásek. Tak se přemýšlelo, jestli Semafor představení zruší, ale mě napadlo něco jiného. Kolegyňka, která zpívá Luciferdu, zpívala můj text z portálu na mikrofon a já na jevišti jen otvírala pusu.

Přiznali jste to?
Ano. Pan Suchý už na začátku řekl, že dochází ke kuriozitě. Že se v Semaforu poprvé v jeho historii odehraje dabing v přímém přenosu. A jestli publikum pozná, kdo je dabovaný. No a po představeni mi říkala řada lidí, že to skoro nešlo poznat. Že jsem otevírala pusu dost věrohodně. Ale bylo to zábavné, a tak jsme to hráli čtyřikrát! Pak už loni byly vánoční svátky a těsně po nich Betlém točil Supraphon. To už se mi ale naštěstí hlas vrátil, ale měla jsem namále. Vždyť jsem si málem nezazpívala ani na CD!