„Před Činoherním studiem mě fotbalisti dohnali a sundali," ohlíží se Jan Plouhar za adrenalinovým zážitkem v ústeckých ulicích. Za natáčením klipu traileru na festival Kult 2013.

Herec Činoherního studia si tak koncem prázdnin užil natáčení upoutávky na festival Kult (bude 11. až 25. října) tak, jako tým amerického fotbalu SC Blades Ústí. Jako 25 namakaných chlápků v helmách a v dresech s nákoleníky, kteří herce dost prohnali.

Natáčení na mostě

„Natáčení se odehrávalo před OC Forum, na Benešově mostě a před Činoherním studiem. Trailer vznikal pod taktovkou umělecké skupiny Ideamakers, která má kořeny na Fakultě umění a designu (FUD) ústecké univerzity," prozradil Jan Kvasnička, pořadatel festivalu Kult.

„Točilo se na 4 kamery. Efektní letecké pohledy umožnila kamera připevněná na hexakoptéře (speciální helikoptéře) týmu Vertical Images, který točil i propagační spoty ČR pro vysílání na CNN," upozornil ještě. V hl. rolích vystupoval a adrenalinovou jízdu si užil Jan Plouhar z Činoherního studia. V patách měl tým amerického fotbalu SC Blades.

Hráli i kolemjdoucí

„Ve výsledné festivalové upoutávce se v několika menších rolích objeví i rozsáhlý komparz včetně kolemjdoucích Ústečanů," slíbil Deníku pořadatel festivalu. Premiéru na webu YouTube i na Facebooku festivalu Kult měl trailer v pondělí večer.

Zdroj: Youtube

Jak prozradil Jan Kvasnička, natáčení upoutávky asistovali i členové uměleckého sdružení Mančaft. „I tato parta je z líhně FUD. Mančaft má na starosti vizuální podobu propagace festivalu Kult. No a ta je letos v duchu motta „Atakuj KULT", které se promítne jak do podoby tiskovin, programů, tak i do obsahu natáčeného spotu.

„Scénář je náš, Honza Plouhar na konci recituje slavný Hamletův monolog z překladu Martina Hilského. Jan Kvasnička s námi scénář nedělal, jen měl tvůrčí „zadavatelské" připomínky, které formovaly vznik výsledného kusu. Nápady přitom byly různé, scénář se několikrát pozměňoval a proměňoval. Šli jsme cestou od „ornamentálních" kusů až k závěrečnému pojetí osekanému na nejlepší dřeň," popisuje Eva Mráziková, členka týmu Ideamakers.

Točí klipy i příběhy

„Ideamakers je seskupení tvůrců, které spojuje Fakulta umění a designu ústecké univerzity, ale hlavně touha vytvářet vizuální klipy. Točíme trailery, videoklipy, krátké filmové příběhy i upoutávky, plníme si tím svoje vizuální sny. Děláme to, co nás baví a o čem se nám zdá," vysvětluje.

Trailer ke Kultu prý vznikal živelně. „S Honzou Kvasničkou jsme se shodli, že chceme ústecké obyvatele a tedy potenciální diváky zaujmout, uchvátit. Vzniklo heslo ATAKUJ KULT! a prvotní představa divadelních skečů zahraných na veřejnosti, v místech, kde se pohybuje hodně lidí. Říká se tomu „flash-mob" a využívá se syrových záznamů lidí. Využili jsme víc filmovou kameru, která vypichuje i ústecké dominanty a symboly a dává větší prostor hlavním protagonistům. Honička po městě je zakončená právě před jeho domovskou scénou Jana Plouhara a odkazuje k tomu, že bychom si pro kulturu měli najít prostor v jakékoli situaci," dodává.

Být anebo nebýt?

Proč fotbalisté herce honí?

„Už před Forem vyběhne družstvo amerického fotbalu, začne se tu rozcvičovat, rozehrávat. Mě, měl jsme na sobě kostým z inscenace „Láska, práce", to trošičku naštve a tak jim v jednom momentě čmajznu šišku a běžím pryč. Prchám přes Benešův most, oni pořád za mnou. Doběhneme až k Činohernímu studiu, před ním k té šišce začnu odříkávat monolog Hamleta „Být anebo nebýt" a než ho dořeknu, zavalí mě celé mužstvo amerického fotbalu. Tak jednoduchý to je," popsal herec klip, který vznikal pouhé jedno letní odpoledne.

„Třeba scénu, kdy mě „sejmou", jsme ale točili hned pětkrát. Ovšem musím říct, že se mi při tom nic nestalo, i když bylo trochu o strach běžet přes most a za mnou supící mašina," smál se Jan Plouhar.

Kult, Facebook: www.facebook.com/kultfestival