„Například při nárazu v rychlosti 50 km za hodinu do pevné překážky se zvýší hmotnostní působení tělesa bezmála dvacetkrát. Ve vyšší rychlosti pak vzroste hmotnostní působení tělesa ještě mnohem výrazněji,“ upozorňuje instruktor bezpečné jízdy mosteckého autodromu Marek Kohoutek.

Autodrom pořádá pro řidiče celoroční kurzy bezpečné jízdy. Využívají plochy polygonu, který patří k nejkomplexnějším a nejmodernějším zařízením u nás. Instalované technologie umožňují i praktický nácvik zvládání vyhýbacích manévrů či brzdění na kluzkém povrchu. Je tak možné připravit se na jízdu právě i v zimních podmínkách. Na jaře a v létě může být škola smyku i adrenalinovým zpestřením, na podzimních a zimních silnicích jsou pak znalosti zvládání smyku z kurzu bezpečné jízdy k nezaplacení. „Obecně ale platí, že zrychlovat umí každý, důležité je umět zastavit. A tomu se v kurzech věnujeme především,“ doplnil instruktor.

Individuální kurzy bezpečné jízdy autodrom vyhlásí také pro řidiče nákladních vozů či kamionů. „I zde počítáme s prostorem pro instruktáž správného upevnění nákladu, které ovlivňuje stabilitu vozidla i jeho jízdní vlastnosti,“ upřesnil Kohoutek.

Zatímco ještě začátkem loňského roku české rodiny vyrážely autem za ideálními zimními podmínkami do alpských horských středisek a nejčastěji převážely lyže či snowboardy, tentokrát je podle instruktora situace jiná. „Opatření proti šíření epidemie koronaviru a nemoci covid-19 znemožnila víceméně cestování za hranice a uzavřela i tuzemská lyžařská střediska. Jsme nyní tedy svědkem masivních výletů do českých a moravských hor se sáňkami, boby, případně běžkami. I v tomto případě ale musí být tyto předměty převáženy tak, aby posádku v případě kolize neohrozily,“ uvedl.

Existují různé způsoby jak předměty zimní výbavy v autě převážet. Řidič si může pomoci sklopením části zadních sedadel, vyjmutím vaku z opěradla uprostřed zadních sedadel či využitím střešních nosičů. Při sklopení zadních sedaček jde jen o nejkratší část, největší plocha opěradel musí zůstat ve svislé poloze, aby zachytila při případném nárazu zavazadla v kufru. „Sáňky nebo boby zafixujeme upínacími kurty, nebo různými druhy upevňovacích sítí. K nim můžeme přichytit například i přilbu. Běžkové lyže je důležité stáhnout křížově, aby se nemohly vyvléct z popruhů,“ upřesnil instruktor.

Vak ukrytý v opěradle prostředního zadního sedadla mají jen některá vozidla. Je určený pro přepravu lyží a snowboardu. „Toto zařízení je možné do vozu dodatečně namontovat, ale vždy doporučuji originál od výrobce. I zde je důležité, aby předměty byly svázané. V případě, že v autě pojede víc lidí, není toto řešení příliš komfortní ani bezpečné,“ říká Marek Kohoutek.

Naopak nejbezpečnějším způsobem převážení zimního vybavení je jeho upevnění na střešní nosič. Negativem je pořizovací cena nosiče či střešního boxu. Je třeba také počítat s vyšší spotřebou pohonných hmot. „Vždy bychom však měli preferovat bezpečnost, takže nešetřeme na nesprávném místě. I umístění nákladu na střeše auta se řídí svými pravidly. Lyže vždy svazujeme k sobě,“ dodal expert z autodromu.

Řidiči by neměli v žádném případě opomenout ani reflexní prvky. V autě je nutné mít po ruce výstražné vesty. Použít je lze při pohybu kolem vozu na silnici, ale také právě při lyžování, sáňkování či bobování na svahu.

Jan Foukal - Autodrom Most