Trolejbusy, které jezdí po Chomutově a Jirkově, rychle dosluhují. A velkým tématem letošního roku bude čím je nahradit? Koupit nové trolejbusy nebo je nahradit autobusy na stlačený zemní plyn (CNG)?

Pro začátek je třeba uvést fakta, kolem nichž se bude vše točit. Deset z šestnácti trolejbusů už jezdí dvacet či jednadvacet let. Mohou kdykoliv vypovědět službu. Jejich provoz je navíc drahý. To je také důvod, proč Jirkov nechce už tolik dotovat městskou hromadnou dopravu. Ví, že je možné ji zajistit levněji. Autobusy na CNG.

Co máme koupit?

A ví to i Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPChJ). Proto už před lety vybudoval ve svém areálu plničku na CNG a nakoupil deset autobusů na plyn. Teď navíc přichází důležitý milník z programu ITI (Integrovaná územní investice) má DPChJ možnost získat 92 milionů korun na nákup šestnácti vozů. A od svých akcionářů (měst Chomutova a Jirkova) chce vědět, co za ně nakoupit. A rád by to věděl ještě letos (více v rozhovoru s ředitelem DPChJ Petrem Maxou ZDE).

Návrh dopravního podniku zní jednoznačně  - výhodnější je přejít na autobusy CNG. Proč? Z přislíbené dotace jich lze pořídit všech šestnáct. Po městech nebude chtít DPChJ ani korunu. Na spoluúčast (cca 16 milionů) si vezme úvěr, který splatí v následujících letech díky nižším nákladům na provoz MHD.

Má i druhou variantu - nakoupit nové trolejbusy. Jenže na to už by vyjednaná dotace nestačila. Respektive ne na všech šestnáct vozů. Náklady na nákup by byly vyšší a podnik už by potřeboval i spoluúčast měst. Také následný provoz by byl podle dopravců dražší.

Srovnání nákladů na nákup a provoz trolejbusů a autobusů.

Jirkov má jasno, Chomutov mlčí

Jirkov už se podle všeho rozhodl. Nechce dotovat drahé trolejbusy a tak od roku 2017 bude dávat na MHD méně peněz. Což by s největší pravděpodobností znamenalo konec trolejbusů v Jirkově. „Mohli bychom sice trolejbusy v Jirkově zachovat, ale někdo by to musel zaplatit, když to neudělá město. A podnik na to nemá," upozorňuje Jaroslav Komínek, předseda představenstva DPChJ. Společnost chce ale ještě s Jirkovem jednat.

Jenže ten, kdo stále mlčí, je Chomutov. Přitom se mu to nemusí vyplatit. Pokud Jirkov trolejbusy opravdu odepíše, všechny fixní náklady na trolejbusovou dopravu padnou právě na Chomutov. „To rozhodnutí je tak složité a politicky těžko skousnutelné, že se ho všichni doteď báli," přiznává Komínek.

Ovšem jednodušší to nebude to ani při současném rozložení politických sil. Chomutovský deník obvolal zástupce všech politických stran v Chomutově a ze všech zněla víceméně stejná odpověď. „Nejsme jednotní, a proto ani rozhodnutí. Potřebujeme více informací." A to bez ohledu na to, zda šlo o koaliční nebo politické strany. Všichni váhají mezi ekonomikou a ekologií.

Jen komunisté se ústy Jaroslava Komínka přiklánějí spíše k ekonomické verzi autobusům na CNG. A to i přesto, že v programovém prohlášení současná koalice slibovala zachování trolejbusové dopravy. „To, co jsme zjistili o nákladech na trolejbusy, pro nás bylo překvapení," přiznává Komínek.

Naopak Strana zelených, která je součástí vládnoucího hnutí PRO Chomutov, se proti zrušení trolejbusové dopravy ostře ohradila. Dokonce označila navrhovaný přechod na autobusy CNG za „nevýhodný šlendrián".

Zelení: Podnik řeší jen přechod na CNG

David Palán  (PRO Chomutov)Podle Davida Palána, zastupitele ze Strany zelených (na snímku vpravo), mohl dopravní podnik předjednat dotaci tak, aby bylo možné nakoupit i nové trolejbusy. „Situace vykazuje znaky nechvalně známého scénáře, kdy se nejprve připraví jedno konkrétní řešení a na poslední chvíli se problém předloží k projednání. Přičemž je jim připravené řešení prezentováno jako jediné možné," posteskl si Palán a dodal: „Třebaže by varianta nákupu nových trolejbusů vyšla pro město levněji, než nákup autobusů s následným nákladem na likvidaci trakčního vedení, DPChJ s touto variantou vůbec nepracoval, natož aby pro ni připravil dotační pokrytí."

Na Palánův návrh také dvě komise - dopravní a pro životní prostředí  - vyzvaly radu, aby zpracovala nezávislou studii o možnosti zachovat a rozvíjet elektromobilitu v aglomeraci Chomutov Jirkov. „Nelze se spokojit s úzkým pohledem dopravního podniku," podotkl k tomu předseda Komise životního prostředí Jan Štefánek (rovněž ze Strany zelených). „Analýza musí kromě ekonomického zohlednit také hlediska životního prostředí a potenciálu dalšího rozvoje." Kompletní vyjádření Strany zelených najdete ZDE.

Klidně i trolejbusy. Ale za kolik?

Podle ředitele dopravního podniku Petra Maxy však radní svým prohlášením pro média pouze vyvolal zlou krev. Jak podotýká, o přechodu na CNG ještě nebylo rozhodnuto. „Dopravní podnik bude provozovat takové druhy dopravy a podle takových jízdních řádů, které si město objedná," podotýká. Takže ulicemi Chomutova i Jirkova mohou dále jezdit i trolejbusy. Jenže se k tomu musí také doplnit, kolik to bude stát…
 

Jak byste se rozhodli vy? Jste pro zachování trolejbusů nebo byste přešli na autobusy na CNG? Hlasujte v naší anketě a diskutujte pod článkem!