Program Začít znovu

Výuka ve škole bude vycházet z akreditovaného programu ministerstva školství Začít spolu, na jehož principu fungují i mateřská škola a jesle Raduška. „Aktivit k založení základní školy se ujali pod záštitou její ředitelky Bc. Diany Roubové samotní rodiče, kteří oceňují úroveň zařízení a chtějí, aby se dětem učitelé v tomto duchu věnovali i nadále. Rodiče si uvědomují, že jejich dětem je věnována maximální péče, jsou vzdělávány a vedeny k poznávání nových věcí, ke komunikaci, vzájemnému respektu a toleranci," vyjmenovala pohnutky k založení školy jedna z rodičů Blanka Pivovarníková.

Spolupráce s rodiči

Raduška podle Pivovarníkové nabízí individuální přístup k dětem a kvalitní výuku „pod jednou střechou" pro děti ve věku od jednoho roku do šesti let ve formě předškolního vzdělání, od září přibude také první stupeň základní školy.

„Raduška funguje na principu úzké spolupráce s rodinou, jesle i školka pořádají společné akce pro děti i jejich rodiče. Rodiče mají možnost přicházet do tříd, účastnit se aktivně výuky. Mohou asistovat při učebních aktivitách, které se tématicky vztahují k oblasti jejich profese či zájmů, mohou zajišťovat například exkurze na vlastní pracoviště, vypomáhat s výrobou pomůcek či při vybavení třídy," ředitelka školky Diana Roubová.

Ve školním roce se učitelé, rodiče i jejich děti několikrát setkají. Cílem těchto schůzek je podle Roubové vzájemné poznávání, zjištění očekávání rodičů a navázání přátelského a otevřeného vztahu. „Mluví se zde zpravidla o pokroku dítěte, o dalších možnostech jeho výuky, například co udělat pro to, aby dítě dosáhlo zlepšení. Rodiče mají k dispozici „portfolio" svého dítěte s ukázkami jeho prací. Rodiče se tak dozvídají o životě školy a třídy i z neformálních zpráv." doplnila.

Individuální přístup

Vzhledem k nižšímu počtu žáků ve třídách je možné využít individuální přístup k dětem, který přispívá k rozvoji jejich schopností a nadání. „Den začíná ranním kruhem, který je místem pro společné setkávání, pro společné sdílení, pro vyjadřování vlastních pocitů. V ranním kruhu se děti také dozvědí informace o tom, co je na daný den naplánováno, jaké aktivity je čekají, o čem se budou učit. Děti mají možnost říci, co už o daném tématu vědí, co by je ještě zajímalo a chtěly se naučit," vysvětlila vedoucí učitelka Jana Daňková.

Centra aktivit

Výuka se uskutečňuje v takzvaných centrech aktivit, v nichž se dítě samo učí prostřednictvím hry a práce s různými materiály. Materiál učitelé vybírají tak, aby v dětech vzbuzoval zvídavost a lákal je k použití. Děti se učí tím, že si hrají a pracují v malých skupinkách, což jim dává možnost přirozeně komunikovat, řešit problémy samostatně nebo v kooperaci s kamarády, rozhodovat se, procvičovat si vyjadřovací schopnosti, akceptovat rozdíly mezi lidmi. „Děti jsou tak vedeny k samostatnosti i ke spolupráci. Učení se tak stává hrou a hra naopak učením," dodala Daňková.

Informační akce

Raduška připravila několik akcí, kde rodiče mohou získat detailní informace o vznikající základní škole. Už 17. a 18. dubna se uskuteční den otevřených dveří v jeslích a mateřské škole Raduška. V pátek si obě zařízení zájemci mohou prohlédnout od 8:00 do 16:00 hodin, v sobotu pak od 09:00 do 14:00 hodin. Informační schůzku ke vzniku nové základní školy její vedení svolává do sídla Radušky v ulici Kpt. Jaroše 612, a to 28. dubna v 17:00 hodin. Informace lze získat i na telefonním čísle 734 570 654.

Zapsat své děti do první třídy nové kadaňské základní školy pojmenované Začít spolu mohou rodiče 16. června od 13:00 do 17:00 hodin.