Nešlape úplně za vás, ale ulehčuje vám to. O to víc, když zmáčknete červené tlačítko „boost". Tak fungují speciální bicykly s přídavným pohonem, které už dva roky využívá město Chomutov.

„Je to neuvěřitelně užitečný pomocník," pochvaluje si Hana Zvalová bílé kolo, na kterém denně najezdí až dvacet kilometrů. Není divu, dělá správkyni rozlehlého areálu Stará Ves v zooparku. A jen jediná cesta mezi skanzenem a správní budovou trvá i na kole přes pět minut.

Kolo je samo o sobě poměrně těžké, váží asi dvacet kilogramů. Co je ale důležité podle zvoleného programu ulehčuje šlapání. A má ještě speciální tlačítko, při jehož zmáčknutí jede kolo skoro samo. Skoro. Šlapat je třeba stále. Dobré je ale třeba pro snadnější rozjezd.

„Sama jsem uvažovala, že bych elektrokolo do areálu pořídila, takže jsem z něj nadšená. Není tady sice žádné velké převýšení, ale nacestujeme se opravdu dost," dodává Zvalová.

Zoopark si dvě elektrokola (druhé je k dispozici pro další pracovníky zooparku) vypůjčil od města. To má ještě další čtyři. „Získali jsme je darem od společnosti ČEZ, když v říjnu 2014 zprovozňoval ve Zborovské ulici dobíjecí stanici pro elektromobily," připomíná náměstek primátora Marek Hrabáč. Jde o bicykly značky Agogs Cityliner.

Jedno kolo využívají úředníci stavebního úřadu při pojížďkách po městě, další tři mají pro stejné účely k dispozici úředníci dalších odborů na magistrátu. Nejvíc na nich jezdí ti, kteří často vyrážejí do terénu, například sociální pracovnice. Na sídlištích jsou již z dřívějších dob zřízená místa na parkování těchto kol.

Město teď uvažuje také o tom, že by elektrokola nabízelo úředníkům třeba na víkend v rámci zaměstnaneckého benefitu.

Chomutov měl od ČEZu k dispozici také elektromobil, ale platil za něj částečný pronájem. Ten se podle Hrabáče nevyplatil, proto město elektromobil společnosti vrátilo.